Storherrarna tjänar storkovan

Inlägg #1: Postat: 2004-07-22 21:43:00
Anna Drangel
Detta var som svar på SJ:s kommentar.
Inlägg #2: Postat: 2004-07-23 18:45:00
SJ
Nja, jag ser det inte riktigt som samma sak, det här med effektivisering av produktionen och globalisering -> en mer likartad skattepolitik i olika länder oavsett om den är högre eller lägre, men att många blir arbetslösa i den vevan är inte ett ekonomiskt problem globalt sett utan mer ett socialt sånt. Men att höja totala beloppet som ftg betalar till enbart svenska staten oavsett allt annat kan jag tro skulle få mindre bra konsekvenser här och nu.
Inlägg #3: Postat: 2004-07-24 12:08:00
Anna Drangel
Det borde ju på något sätt vara samma regelverk inom EU. Att konkurrera om en timlön på 38:- är ju ganska tröstlös. Vad jag kan undra över i dessa tider med en nästan hysterisk syn på kontraktsskrivande mm. Skulle man inte från början kunna ha någon litet avtal mellan företag och land som innebär en kostnad att plötsligt flytta produktionen. Jag menar att företaget har ju faktiskt utnyttjat ett lands tillgångar, bidrag, kunskapsbank mm för sin tillväxt.
Inlägg #4: Postat: 2004-07-24 12:13:00
Anna Drangel
Om ett land subventionerar en viss sorts utbildning i hopp om att skapa just det klimat som företagen eftersöker, Så har ju i förlängningen skattbetalare subventionerat en viss branchs starka utveckling kan man ju tycka. Ex ITkunskapsexplosionen i Sverige.
Laddar...