Hur tänker egentligen Stockholms socialborgarråd?

Inlägg #1: Postat: 2004-07-22 15:28:00
Tom
Nej, det är inte rimligt. Det är fullständig avsaknad av respekt för andras liv och erfareneter.
Vill de hjälpa till och göra något vettigt får de inse att det är en process som tar tid. De verkar gilla förenklingar, enklast så att vara bror duktig. "Lev livet som vi säger annars får du inte vara med!"
Inlägg #2: Postat: 2004-07-22 15:40:00
Richard
Jag håller med Daniel. Jag tycker att det skylls alldeles för mycket på att det är olyckliga omständigheter som gjort att man hamnat på gatan. Man är faktiskt ansvarig för sina egna handlingar och att hålla sig ren är det minsta man kan begära om man ska ha ett gratis boende.
Inlägg #3: Postat: 2004-07-22 22:06:00
Daniel
Ok, de hemlösa skall ha hjälp men inte prestera något alls i gengäld, annars är politikerna inhumana. Då vet jag.
Inlägg #4: Postat: 2004-07-23 02:21:00
Malin Michea
Ni talar om att "prestera" som om det gällde att dammsuga köket en gång i veckan...Att bli kvitt ett beroende tar lång tid och risken för återfall är extremt hög, det vet alla fd missbrukare. Många trillar dit igen både en och två gånger innan de får ordning på tillvaron. Ska vi då slänga ut dessa människor ur samhället igen med orden "Sorry, du fick din chans och du tog den inte. Nu skiter vi i dig."?
Inlägg #5: Postat: 2004-07-23 02:26:00
Sunny
Att ha varit hemlös följer med i många år. Jag har inte varit det sedan jag fyllde 18 o ändå finns såren där: förödmjukelsen,rädslan. Att kräva drog frihet före inflytting är helt fel. Först när man lever under ordnade förhållanden kan man ta i tu med drogproblemen. En del ser även kaffe som en drog. Förbjuda kaffe hemma i lägenheten? Folköl till maten? Sådana förbud bör i rättvisans namn i så fall gälla alla .
Inlägg #6: Postat: 2004-07-23 11:53:00
Rolf Nilsson
Jag vet inte om du med gratis menar pengar eller den förödmjukelsen att en 20-åring säger till att du får inte komma in för du är full, till en som kan vara dennes morfar. Om du menar pengar så är dessa härbärgesplatser som erbjuds till vissa långt ifrån gratis.
Inlägg #7: Postat: 2004-07-23 17:20:00
Daniel
Om du vill jämföra alkohol/drogmissbruk med att dricka kaffe får det stå för dig. Jag tror att de som sköter härbärgena hellre tar hand om eventuella kaffeöverdoser än heroinöverdoser.

Återigen :Bostäderna skall vara gratis, de som bor där skall det inte gå att ställa några krav på, annars är politikerna inhumana. Då vet jag.
Inlägg #8: Postat: 2004-07-23 17:45:00
Rolf Nilsson
Om dom fick lägenheter så är det självklart samma regler som gäller alla som har tur att ha en egen. Alternativboendena som rekommenderas i denna stad kostar skattebetalarna ca 220 miljoner kronor, så vad kan vara dyrare än det. Bygg bostäder till alla och inte bara de rika och högavlönade. Vem fan har råd att betala 10 000 för en nybyggd hyres-trea i månaden om man tjänar 15-20 000 brutto?
Inlägg #9: Postat: 2004-07-23 17:46:00
Rolf Nilsson
220 000 000 per år!
Inlägg #10: Postat: 2004-07-23 19:40:00
sandra
Det finns säkerligen de som har råd, men kanske får många sätta kravet lite under en nybyggd hyrestrea. Vilket väl är rimligt. Det vet till exempel alla studenter som lever på 6900 kronor i Stockholm och ändå ska betala en hög hyra för sin bostad. Men jag håller med dig om att något måste göras i Stockholm.
Inlägg #11: Postat: 2004-07-23 22:01:00
Sunny
O härbärgena är långtifrån gratis. Kan man inte betala så åker man ut. Så var det hos frälsningsarmen där jag bodde i sovsal ett bra tag. Jag hade arbete så jag kunde ju betlaa men jag såg många sjuka åka ut i kylan.
Inlägg #12: Postat: 2004-07-25 00:49:00
Mathias
Nybyggd hyrestrea? Skäms!
Inlägg #13: Postat: 2004-07-25 12:17:00
Rolf Nilsson
Det jag menar med nybyggt är att de som har råd och vilja bo så får gärna göra det. Men om man bygger ett nytt område med 1:or 2:or och små treor, så kan man öronmärka bytesobjekten till våra utsatta grupper i samhället. Då har vi också samtidigt integrerat istället för segregerat.
Laddar...