Inlägg #1: Postat: 2004-07-20 09:15:00
|
sten |
Vi kan inte försörja oss genom att sälja korv och städa.Irland har fått företag att rusa dit. akademiker invandrar och landet blomstrar. Visst finns det möjligheter och de är på väg!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-20 11:07:00
|
Anna Drangel |
Vad jag försöker säga är att det nog inom lång framtid kommer att finnas folk från andra utvecklingsländer som skulle göra vad som helst för att få en svensks jobb till mycket lägre lön. Nu befinner vi oss på en globaliserad och rörlig arbetsmarknad där vi konkurrerar med lika välutb. arb. från dessa länder som kan tänka sig göra våra jobb för en spottstyver.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-20 11:12:00
|
Anna Drangel |
Jag tror ett välutbildad folk är bra för ett land. Men jag tror att ibland svänger efterfrågan och man kanske måste tänka sig att jobba på golvet också. Som ex. de billiga kinesiska högskoleutb. som jobbar skitbilligt på Ericsson. Alla medieutbildade/konstutb/musikutb svenskar som inte får några jobb pga av låg efterfrågan och istället går arb. lösa.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-20 11:14:00
|
Varjen |
Sten: Kan Du utveckla det där med möjligheter på väg. Låter lockande intressant.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-20 11:16:00
|
Anna Drangel |
Jag kanske låter bitter. Och det har jag nog blivit till viss del. Det kan kännas otroligt sorgligt att se hur marknadskrafterna sliter upp det ena svenska storföretaget efter det andra pga av vinstkrav. Vi i Sverige ligger så långt fram i utv och välfärdsliga, så jag hoppas att utjämningen med resten av världen sker någorlunda långsamt...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-20 11:19:00
|
Anna Drangel |
Så att vi inte måste göra alltför mycket avkall på vår bekvämlighet utan att istället att dessa fattigare länders välfärd går snabbare. På det sättet får man väl säga att EU är mkt bra för att stimulera detta. Och belysa möjligheter och svårigheter.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-20 16:25:00
|
Lena Lindell |
Det vore enklare att lösa de här problemen - ur vår synpunkt, vi som vill in - om inte AMS hade en så hopplöst antik syn på relationen arbet/utbildning. Alla under 40 vet idag att det är inte bara är utbildningen som räknas, utan också att vara på rätt plats när tåget går. Men på AF skiljer man fortfarande stenhårt mellan jobb och studier. Alla som har varit med om att AMS eller komunen sätter käppar i hjulet just i skarven mellan jobb, stöd och studier, räck upp en hand!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-07-21 12:44:00
|
sten |
arjen:Högkonjunkturen och flera anställningar är på väg, bolagen lämnar kanonrapporter, Ericsson är ett mkt lönsamt och produktivt företag med svenska löner. De börjar nu anställa och framförallt underleverentörerna
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-07-21 12:47:00
|
sten |
Anna D;Visst är det högkonkurrens och det blir värre från låglöneländerna, inte minst öst som har högt utbildad personal. De som redan har jobb är nog produktiva, det har varit ett stålbad under lång tid. För många har valt medie och tesaterutbildning och många andra har tagit sig fram på bidrag av olika slag. För dem väntar stålbadet. Stenhård kontroll måste genomföras!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-07-23 02:08:00
|
Sunny |
Anna: Jag tycker inte att du är bitter utan realsi!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-07-26 23:37:00
|
Sunny |
Alltså: realist!
|
|