|
Inlägg #1: Postat: 2004-07-18 21:06:00
|
|
Michael Lundahl |
På julafton är det 20-årspremiär för mitt eget datoranvändande. Mitt *NIX-användande är ca 10 år. Själv har jag en Linuxmaskin stående i garderoben som sköter sina uppgifter tämligen hyffsat.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-18 21:08:00
|
|
Michael Lundahl |
Linux har sina fördelar... och sina svagheter. Linux svagheter är att - lustigt nog - det som Linux-fanatikerna anger som fördelar. Men det är ingen fördel att vara inne och rota i den förbannade källkoden för att skiten skall fungera! Det skall fungera redan från början. Jag skall inte behöva kompilera om kärnan bara för att jag sätter i en ny processor med Hyperthreading. Det skall - på sin höjd - vara en Wizard jag behöver gå igenom.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-18 21:11:00
|
|
Michael Lundahl |
Vad gäller det som den här artikeln handlar om - säkerhet - så funkar Linux bra... nu. Men om Linux får samma spridning som Windows har idag, då kan du kyssa säkerheten ajöss... därför att säkerheten på Linux är helt beroende av kedjans alltid svagaste länk: användaren.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-18 21:12:00
|
|
Michael Lundahl |
Du kan nämligen inte - hur mycket du än försöker - säga åt min 63-åriga morsa: "Ja men det är inga problem... du bara startar upp Emacs och ändrar den där -conf-filen lite så är det klart....". Linux är gjort av datornördar, för datornördar. Det kommer att dröja länge innan det slår Windows i användbarhet för gemene man.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-18 21:19:00
|
|
Michael Lundahl |
Den som är så kortsynt så att denne kör in sig på ett enda system och påstår att detta är bäst för allt är i min en idiot... en kortsynt, ej objektiv tunnelseende dåre som låter religion och övertygelse gå före förnuft och sans.
/Micke, technoslut
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-18 21:20:00
|
|
Michael Lundahl |
är i min mening
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-19 04:25:00
|
|
Marcus |
Du borde skriva en egen artikel istället för att klanka ner på min...
Dessutom har du fel i stort sett allt du skriver..
*gäspar*
Min linux gick in i datorn med fyra musklick........
Allt fungerade från början...
Det har hänt lite på tio år vet du... sen du började hacka X
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-07-19 11:46:00
|
|
ensam |
Lundahl: när använde mer än loggade in i garderobsdatorn du Linux senast egentligen? Din beskrivning låter flera år gammal..
|
| |