Inlägg #1: Postat: 2004-07-18 20:22:00
|
sten |
DN har idag en förkortad version av min artikel
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-18 21:27:00
|
Sunny |
Kan bara instämma med dig!!!!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-19 12:47:00
|
Man Originalet |
Sten, du har förstås alldeles rätt. Och möjligen kan man genom politiskt arbete och därpå följande beslut få arbetsförmedlingen att ge mer stöd o. hjälp åt arbetslösa akademiker. Men hur ska man få företag att vilja/våga nyanställa?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-19 13:46:00
|
Varjen |
Att artikeln finns på Dgör den knappast bättre.
Att politikerna vill tvinga folk kvar i arbete vid hög arbetslöshet är helt fel enligt min uppfattning. Sannolikt tror de att de sparar pengar åt staten på det viset.
Att det skulle vara speciellt synd om akademiker och att dessa skulle ha några extra stödåtgärder framför till exempel arbetslösa ungdomar som lämnar skolan efter högstadiet och gymnasiet köper jag inte.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-19 13:48:00
|
Varjen |
Är företagare någon form av hjälpstuga? Skall företagen anställa extra många under arbetslöshet och då gärna akademiker? Flämt.
Som arbetsgivare anställer man det antal medarbetare och de arbetstagare man behöver när man behöver dem.
Så vida man inte har en produktion som man kan få utförd utomlands till en lägre kostnad.
Läste Du om Eriksson ökade utlandsproduktion i veckan?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-19 13:52:00
|
Varjen |
Sverige, min vän, är kört. Låg produktivitet, höga lönekostnader och hög skatt. Höga priser på allt från livsmedel till byggmaterial och telefonkostnader.
Det sägs att när 40-talisterna gått i pension blir det arbetskraftsbrist. Teoretisk efter gårdagens förhållanden kanske, sannolikt minskar företagandet mer än pensionsavgången som det ser ut idag.
Nej min bäste Akademiker, bli politiker, få riksdagsarvode plus skattefritt traktmanet om Du bor mer än tre kilometer från jobbet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-19 14:00:00
|
Varjen |
Fö den kanske största arbetsgivaren i Sverige är väl landstingen. De förefaller inte ha några planer på att anställa. Snarare avskedar de personal som redan går på knäna och försämrar vården genom nedskärningar.
Långtidssjukskrivningarna ett resultat av dålig arbetsmiljö hos företagarna? Eller dålig vård?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-07-19 15:20:00
|
Arbetslös akademiker |
Nej, praktik är åt h-e. Finns reda nidag och används endast av arbetsgivare som gratis arbetskraft.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-07-19 18:39:00
|
FraK |
Svenska sjukan...de som varken vill eller kan får all hjälp, de som både kan och vill får en spark i r-ven. Men vad kan man vänta sig från världens förmodligen mest obildade regering...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-07-19 22:20:00
|
Anna Drangel |
Vi högutb. i Sverige får nog bita i det sura äpplet framöver och inse att det bara finns plats för ett visst antal "clever brains" i det här landet. Det behövs folk som jobbar billigt på verkstadgolvet och inom vården.Kan inte vi göra det så skickas industrin utomlands och vi får importera villiga vårdbiträden från Baltikum.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-07-20 15:20:00
|
Per |
Det är billigare att anställa lågutbildade och satsa på internutbildning istället. Akademikerna har befogadelönekrav...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-07-24 10:12:00
|
Sten |
Nu nyanställer Volvo, 2000 nya jobb, VM-data likaså ett par hundra.Eriksson saknar folk mellan 25-30 år. Företagen bör passa på att börja anställa nu, snart kanske rallyt börjar om den kvalificerade arbetskraften!
|
|