Datorn utan Virus är här!

Inlägg #1: Postat: 2004-07-17 12:56:00
Marcus
Många Virus skrivare gör det för att reta Bill Gates.... och för att tala om att det går...
Inlägg #2: Postat: 2004-07-17 13:01:00
Marcus
Det där med att användarna är okunniga är bara en tramsig bortförklaring...

Man skall inte behöva vara kunnig för att ta hand om en dator. Jag har inga virus på min telefon, inte i min tvättmaskin, inte i min TV inte i min Stereo, många av dessa aparater har små OS och små program, men där finns inga virus.
Inlägg #3: Postat: 2004-07-17 13:02:00
Marcus
I Linux är det ju lätt att ta fram en dist som redan från början har täppt till dom där hålen du pratar om. Eller så kan man lätt göra det själv.
Inlägg #4: Postat: 2004-07-17 14:35:00
ensam
Nej det borde man inte behöva vara, men det är väl hur det ser ut idag vi pratar om? Att din tvättmaskin inte har några virus beror ju på att den har så begränsat gränssnitt, t.ex. saknar den ju nätverkskoppling. Men det fattar du ju själv så jag vet inte varför du tog upp det?
Inlägg #5: Postat: 2004-07-17 14:37:00
ensam
Nej det borde man inte behöva vara, men det är väl hur det ser ut idag vi pratar om? Att din tvättmaskin inte har några virus beror ju på att den har så begränsat gränssnitt, t.ex. saknar den ju nätverkskoppling. Men det fattar du ju själv så jag vet inte varför du tog upp det?
Inlägg #6: Postat: 2004-07-17 14:38:00
ensam
Ja det är klart det är lätt oftast att ta bort redan kända hål, men det är ju inte det som är problemet. Problemet är att hitta dem _innan_ man släpper en ny version. Detta gäller ju alla OS, linux och bsd såväl som windows.
Inlägg #7: Postat: 2004-07-17 14:41:00
ensam
Jag förstår inte varför du skrev artikeln, när du uppenbarligen inte förstår särskilt mycket om det du skriver om. Vet du ens hur en buffer overflow funkar? Isåfall, vad får dig att tro att problemet är specifikt för windows, om det nu inte är användarnas okunnighet vi pratar om, utan tekniska skillnader?
Inlägg #8: Postat: 2004-07-18 04:27:00
Marcus
Jag förstår mycket väl vad jag skriver om.
Och jag har inte samma åsikter som dom.
Inlägg #9: Postat: 2004-07-18 04:33:00
Marcus
Jag har inte samma åsiter som du skall det vara ;-

Virus är ju ett totallt okänt begrepp på mobiltelefoner, ändå är mobiltelefoner spridda på en otroligt mäng användare, och den är upkoplad dygnet runt...
Och användarna är oftast totalt otekniska människor. Ändå kommer inga virus.
Det har inte med användarnas kunnighet att göra, det har med hur systemet är byggt.
Inlägg #10: Postat: 2004-07-18 10:43:00
ensam
Här är ett mobiltelefonsvirus: Länk: securityresponse.symantec.com

Men hur som helst så håller jag med om att tekniska skillnader gör skillnad, men du har fortfarande inte förklarat vad det är som gör att linux skulle vara skyddat från virus det är inte root/user -uppdelningen. Jag har använt enbart Linux i 9 år nu och har pluggat Datavetenskap många år på universitetet så du behöver inte undvika tekniska termer.
Inlägg #11: Postat: 2004-07-18 13:35:00
ensam
Min kommentar ovan 10 var dåligt formulerad. Det jag menar är att man kanske med tekniska medel kunde hålla tillbaka spridningen av virus, men dessa finns inte idag i Linux. Den avgörande skillnaden är social, inte teknisk.
Inlägg #12: Postat: 2004-07-19 04:33:00
Marcus
Den här arikeln.. skulle inte ligga under Media avdelningen utan under Politik och Samhälle...
Det var artikelns Syfte..
Jag har skrivet LÅNGA och ARGA brev till source och
bett dom antingen ta bort artikeln härifrån eller ta bort den från source över huvudtaget.
Jag skrev inte den här artikeln för at jag ville ha en teknisk diskussion den har jag på andra forum
Inlägg #13: Postat: 2004-07-19 11:44:00
ensam
Ok. Jag ber om ursäkt om min ton varit för aggressiv, förresten. Men jag tror inte att du kan skriva en artikel som hävdar teknisk överlägsethet utan att riskera en teknisk diskussion.
Inlägg #14: Postat: 2004-07-19 13:54:00
Debian
Debian är den bästa disten. Bara så ni vet. :
Laddar...