Varför föder kvinnor med smärta?

Inlägg #1: Postat: 2004-07-16 10:20:00
Sunny forts
Henns goda råd till "riktiga kvinnor" hur man får ett äktenskap att hålla livet ut är nog lika betänkliga ifall man vet att den som ger råden själv skilt sig 7 gånger? O nu lever ensam.
Inlägg #2: Postat: 2004-07-16 10:29:00
Sunny forts
Jag har som sagt fött 2 av mina barn hemma med bara min man . Ett fick jag på sjukhus då jag fick smärtlindring: Vilken underbar känsla att inte vara helt omtöcknad av smärta när barnet kommer utan att vara med! Smärtfri förlossning finns inte: Bara smärtlindring .Det sista som behövs nu när det gäller att ligga på politikerna om mera resurser så att dagens unga kvinnor vet vart de kommer att föda sina barn är en repris av 70 tals flummet.
Inlägg #3: Postat: 2004-07-16 10:34:00
Sunny forts
Svenska kvinnor föder ungefär 2 barn i sitt liv. Att då behöva jaga runt i hela Uppland för att det inga platser finns i Stockholm är absurt!!!! Försök tänka er in i det unga paret som väntade tvillingar o tvingades åka till Helsingfors förra sommaren: man ville sända dem hem med färjan o de döda barnen !Min svärdotter förlorade en massa blod i onödan därför att trycket på avdelningen var så stort att hon måste upp på toaletten genast barnet kommit ut istället för efter 2 timmar.
Inlägg #4: Postat: 2004-07-16 10:37:00
Hampus
Det ända vi hört när vi fött våra barn är tal om olika smärtlindringar. Första barnet föddes med ryggmärgsbedövning och detta gjorde att förlossningen drog ut på sig i över ett dygn och utsatte både modern och barnet för ökad risk. Jag tycker inte att en ensidig tilltro till smärtlindring är en bra. Det går att träna sig till att kontrollera sin förlossning, men om detta säger inte barnmorskorna ett ord . Dem bara rablar bedövningsmedlen.
Inlägg #5: Postat: 2004-07-16 10:41:00
hampus
Jag tycker oxå det är fördjävligt att resurserna inte räcker i storstadsområderna. Att inte veta var man skall åka när det är dags och oroa sig för att bli hemskickad direkt är inte den start man önskar för sina barn.
Inlägg #6: Postat: 2004-07-16 21:24:00
Sunny
Ett dygn är ganska normalt för en förstföderska. Det är när det tar flera dygn det blir jobbigt. Jag födde med den s.k Västerviksmetoden en metod som fick kvinnorna att vallfärda till Västervik o skriva sig därDet är en lokal bedövning av livmodershalsen under hela öppningsskedet så att det inte gör för ont så man kan följa sin egen kropps rytm hela tiden. Jag önskar alla kunde få föda så.Man kan kompletera med yttre bedövning under utdrivnings skedet men i mitt fall behövde jag inte det.
Inlägg #7: Postat: 2004-07-16 21:29:00
Sunny forts
Ryggmärgsbedövning kom senare. Problemet är väl att man inte får någonting alls i dag. En vän till min dotter låg i 3 dygn i utan någon bedövning alls innan de akutsnittade henne: Hon var mycket nära döden. Hon skilde sig o kan inte ens tänka tanken på att gå igenom detta igen. Vill du läsa om hur det är att få missfall en helg i S så läs min dotter Kias "Mitt ofödda barn" här på Sourze.
Inlägg #8: Postat: 2004-07-16 21:30:00
Sunny
Jag glömde: Kia Karlsen heter hon o ja: Hon tänker försöka igen .
Inlägg #9: Postat: 2004-07-19 17:02:00
Anna Wahlgren
Vill ödmjukast påpeka att jag aldrig skulle drömma om att ge råd om hur man får ett äktenskap att vara för livet. Har alltid gapskrattat när journalister kallat mig "samlevnadsexpert". Däremot har jag och några miljoner kvinnor till alldeles fantastiska erfarenheter av att föda utan smärta enligt Vellay och psykoprofylaxen. Problemet med den är att den kräver arbete.
Inlägg #10: Postat: 2004-07-19 17:03:00
Anna Wahlgren
Vill ödmjukast påpeka att jag aldrig skulle drömma om att ge råd om hur man får ett äktenskap att vara för livet. Har alltid gapskrattat när journalister kallat mig "samlevnadsexpert". Däremot har jag och några miljoner kvinnor till alldeles fantastiska erfarenheter av att föda utan smärta enligt Vellay och psykoprofylaxen. Problemet med den är att den kräver arbete.
Inlägg #11: Postat: 2004-07-19 17:03:00
Anna Wahlgren
Inlägg #12: Postat: 2004-07-22 00:23:00
Inger
Sunny, du måste ha missförstått hela poängen! Det handlar alltså inte om att "tänka bort" smärtan!
Inlägg #13: Postat: 2004-07-23 02:45:00
Sunny
Anna: Det ÄR ett arbete att föda barn! Men dina förenklingar köper jag bara inte.
Inlägg #14: Postat: 2004-07-23 22:21:00
Sunny
Anna: Hur kom du över detta med "bebisen?" Gör man det någonsin???
Laddar...