Hyllning till Mannen

Inlägg #1: Postat: 2004-07-15 22:46:00
sofia
Jo, men individerna är ju den största delen av samhället. De som kan påverka är ju...vi själva. Genom en öppen dialog och en större tolerans för oliktänkande skulle vi komma långt.
Inlägg #2: Postat: 2004-07-15 23:29:00
FraK
Det finns 2 reaktioner på dagens klimat; 1. Man tar åt sig och blir förbannad, vilket leder till kvinnohat, ilska och till slut en taskig kvinnosyn. 2. Man tar åt sig, blir ledsen och självdestruktiv, vilket leder till kvinnohat, ilska och en taskig kvinnosyn. Jag försöker gilla kvinnor ändå hur kan man låta bli?
Inlägg #3: Postat: 2004-07-16 01:01:00
Björn
Ok, jag borde kanske precisera vad jag menar. Jag har ju en tendens att uttrycka mig lite luddigt ibland. Vad jag menar är att alla har vi olika preferenser för vad som är idealet, så om du duger eller inte beror ju helt och hållet på vem du vill duga åt. Därför blir det meningslöst att prata om "samhällets normer", eftersom sådana gemensamt överenskomna normer inte finns.
Inlägg #4: Postat: 2004-07-16 12:27:00
Jenny
Sedan är ju knappast Aftonbladet och Expressen "jämställdhetsdebatten".
Inlägg #5: Postat: 2004-07-16 15:25:00
Emma
Jag förstår inte hur man kan säga att något samhällsideal för hur man ska se ut inte finns? Se på människor som folk gärna tittar på, de som syns på tv, på film och i tidningar till exempel; är de så himla olika? Det tycker inte jag.
Dessutom läser normalsvensken tyvärr Aftonbladet och Expressen var och varannan dag, så vad de skriver om och visar i dessa tidningar spelar stor roll för hur jämställdheten och det där idealet utvecklas. Förstås ?.

Jättebra artikel dessutom.
Inlägg #6: Postat: 2004-07-16 19:09:00
sofia
Björn, du har en poäng helt klart. Om alls vågade tänka som du, dvs att var och en sätter sins egna ideal förhoppningsvis sunda så skulle inte artikeln blivit skriven.
Unga människor idag kämpar otroligt hårt med en självbild och en mediabild hur man ska se ut, bete sig, för att duga, både inför sig själva och inför andra. Gäller nog förresten inte bara unga, ålderskomplex är ju något som många verkar dras med.
Inlägg #7: Postat: 2004-07-16 19:10:00
forts, Sofia
Är man stark nog vilket krävs en hel del att man kan sortera bort medias klyshiga bilder av hur man ska vara och se ut så har man kommit väldigt långt. Många har en lång väg kvar till att tycka om sig själva..väldigt sorgligt.
Inlägg #8: Postat: 2004-07-16 19:15:00
sofia
Frak, du gör helt rätt i att gilla kvinnor, det är ju faktiskt några ynka få som lyckas förvandla män ill monster. Antagligen har de egna trauman att bearbeta, låt inte det förändra din syn på kvinnor. Förstår hur du menar, och det är nog vädigt många som känner som du.
Laddar...