Inlägg #1: Postat: 2004-07-13 12:00:00
|
Stefan_B |
En mycket bra artikel. Den enda fråga som återstår, då problematiken i stort har konstaterats är, hur ska vi komma tillrätta med problemen? Personligen skulle jag nog föredra en ordentlig reformering av "spelmonopolet" än en avreglering av spelmarknaden.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-13 13:02:00
|
Urban |
Min far var spelmissbrukare och jag har personligen dåliga erfarenheter av det, men jag anser inte att jag har något slags "privilegium" att dra gråthistorier för att hindra någon annan, som kan hantera sitt spelande, från att spela. Det vi i Sverige måste lära oss är att växa upp och lära oss ta personligt ansvar och hantera frihet. Vi har en lång väg kvar, men det är på G. Det gläder mig.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-13 14:20:00
|
Thomas L. Aabo |
Bra inlägg i debatten. Monopol är av ondo.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-13 14:59:00
|
sten |
Monopolet skyddar ingen. En granskning i TV lär en minderårig gå runt från Svenska spel till ett antal affärer. Inga problem att få Spela. Vi måste bli självkritiska och se över våra rutiner sa Meg Tivéusmmed ett gäddleende. Ngn avgång var inte aktuell
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-13 19:08:00
|
Alf Carlsson |
Det svenska spelmonopolet har åtminstone haft det goda med sig att vinsten har förvandlats till offentlig verksamhet, istället för att underhålla skruppelfria maffiasyndikat som saknar allt ansvar och allt annat intresse än att maximera vinsten.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-14 11:00:00
|
Jan Schmidt |
Ja, regeringens argument för att behålla spelmonopolet är bullshit. Det vore bättre att komma ut ärligt och säga att staten vill ha de här pengarna. 5 miljarder är inte fy skam som tillskott i statskassan.
Men vem är då denna "stat" som lägger sitt kvävande täcke över alla frihetstörstande liberaler i vårt avlånga land? Denna Leviathan, som dricker samhällets blod och äter dess kött. Jo, mina damer och herrar, ingen annan än - oss själva!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-16 19:03:00
|
Mike |
Resonemanget håller inte! Fem miljarder är ingen "ofantlig" summa i budgetsammanhang. Det motsvarar ca 0.6 av budgeten på totalt 800 miljarder. Dessutom skulle ju inte inkomsterna upphöra om de släppte monopolet. Med en lagom stor spelskatt och en blomstrande privat-marknad skulle de förmodligen öka.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-23 09:48:00
|
Adam |
Inte bara staten tjänar på monopolet.
Slår man ihop det socialdemokratiska partiets och ungdomsförbundets budgetar utgör spelverksamheter via A-lotterierna De enda som, via Spero AB, tillåts utmana svenska spel på internetspelsmarknaden drygt 40 av de totala redovisade intäkterna!
Vidrigt.
|
|