|
Inlägg #1: Postat: 2004-07-11 16:15:00
|
|
Ulf Popeno |
Din själ måste vara fruktansvärt ärrad. Inget barn är värd en sån behandling. Inga människor ska titta bort mer. Det måste ta slut.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-11 22:26:00
|
|
Sunny |
Vet du jag tror att det sker oftare än folk föreställer sig? Även historiskt sett ha barn alltid varit de vuxnas ägodelar. På medelåldern var det ju vanligt med barnäktenskap även hos oss. Man såg på barn som små vuxna.Profeten Muhammed för att ta en känd medeltidsman var över 50 när han gifte sig med älsklingsfrun som då var 9 år. o nej: Pappas övergrepp betydde inte så mycket för mig men jag har en lillasyster han förstört.Samt otaliga andra barn.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-12 04:57:00
|
|
Ulf Popeno |
Jag hoppas du inte kommer med att det är n-a-t-u-r-l-i-g-t?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-12 17:23:00
|
|
Sunny |
Att ,liksom pappa,tända på barn under 5 måste vara väldigt onaturligt: De är ju långt i från könsmogna. I mitt fall var jag 15 o det kunde jag kanske förstå bättre ifall det inte rört sig om grov våldtäkt vilket är onaturligt i alla åldrar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-12 17:30:00
|
|
Sunny forts |
Kulturellt har det varit "naturligt" med barnäktenskap i flera 1000 år. Jag kan ju nämna några som alla känner till: Maria Stuart var 5 när hon skeppades över till Frankrike för förlovning: Katarina av Aragonien var inte mycket äldre när hon byttes bort för politiska syften.Först den ene brodern,sedan den andre. Vår Birgitta som blev helig var nästan 14 när hon gifte sig o det ansågs lagom då. Men när jag var ung var det vanligt att man gifte sig när det första barnet kom. runt 18-20.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-13 09:13:00
|
|
Ulf Popeno |
Låt oss lämna historiens barbari.
Annars kan jag påvisa att det
varit kulturellt "naturligt" med
barnamord, våldtäkt, ritualmord o s v. Det vi, nu och det som är framför
oss som är det viktiga, inget annat.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-13 17:26:00
|
|
Sunny |
Ulf: Så är det ju. Jag ville bara peka på att det inte självklart är "mera rätt" i den kultur där vi lever än i andra eftersom normen ändras hela tiden. Likaså normen om vad som är sjukt eller friskt. När jag var ung var homosexualitet sjukdomsklassat o jag är inte så lastgammal.När exet var ung härjade rasbiologena i Norge o Sverige. I Norge sjukdomsklasssade de "tyskerungarna" efter kriget: De ansågas ha ärvt sin mammas låga moral o många kom på anstalt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-07-13 17:29:00
|
|
Sunny forts |
Detta bör man ha i åtanke när man ifrågasätter sin egen tids normer. De ändras sannolikt i framtiden. Så själv brottas jag fotrfarande med min barndoms fråga: Finns det ren ondska o kan den i så fall ärvas genetiskt?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-07-14 08:32:00
|
|
Johan Wedberg |
Jag vet inte om jag ska svara, Sunny.
Jag tror du vet mitt svar och det kanske inte är så relevant.
Jag vill se vår etik som något som utvecklas mot något förhoppningsvis gott. Jag vill se det som att vi lämnar naturen och dess groteska lagar, till civilisationen där varje individ räknas som fullvärdig.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-07-14 10:43:00
|
|
Sunny |
Ja Johan vi som kallar oss för humanister har de förhoppningarna. Jag delar dem som du förstår men med åren har jag nog blivit lite för krass? Jag har oxå funnit att det kan finnas flera åsikter än mina om vad som är ont/gott.Som ung idealist var det mycket lättare *ler*
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-07-14 10:44:00
|
|
Sunny forts |
Fast frågan är fortfarande vad man gör med en fullvärdig medborgare som råkar vara pedofil? Han har förvisso inte valt sin läggning o han lever oftast ett eländigt liv.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-07-16 06:11:00
|
|
Johan Wedberg |
Tycker du mina åsikter är naiva? Det var lite lustigt. Jag uttrycker mig kanske lite flummigt. Men jag lovar. De står på en konkret grund. Jag tycker man alltid ska relatera civilisationen gentemot naturen. Annars uppstår etisk förvirring.
Pedofiler bör få sluten vård tills de inte är pedofiler längre. Pedofili tycker jag tillhör naturen och ska inte finnas i civilisationen. Jag känner inte till någon pedofil som inte blivit utnyttjad som barn.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-07-16 21:54:00
|
|
Sunny |
Jo jag håller med dig om det. Jag vill inte ha pedofiler i närheten av barn. Men en pedofil kan inte "botas." De har olyckligtvis en udda läggning som de har kvar hela livet på vilket sätt de nu fått den. O det är detta som är problemet i samhället: vad ska vi göra med dem?
|
| |