Juniregn del 2

Inlägg #1: Postat: 2004-07-06 09:02:00
Isabella M
Det är just sådana förhållanden man aldrig kan veta, varför det är bra att du upplyser. Beklagar emellertid om/att du upplever dig missförstådd i min bedömning. Det är jättetråkigt. Det här är litet av ett guldvågsarbete där jag i möjligaste mån vill försöka ta upp lika delar nack- och fördelar kanske mer fördelar hos samtligas texter, men där "negativa" åsikter/råd, om aldrig så välvilliga och flyktiga, har en benägenhet att alltid väga tyngst.
Inlägg #2: Postat: 2004-07-06 09:05:00
forts./IM
Vad väger mest, ett kilo bomull eller ett kilo bly? Läsa dikter är ofta som att slå upp journaler, det är många ggr känsliga kapitel, och risken att skribenten ska känna sig personligen "refuserad" av ett negativt inslag i kritiken är överhängand stor. Tyvärr finns inte i nuläget det som behövs för att kunna tillägna varje skribent någon verkligt seriös, genomträngande och djupare analys av texterna.
Inlägg #3: Postat: 2004-07-08 23:41:00
...
Självklart Isabella, men skriv inte skribenterna på näsan. För- respektive nackdelar i de publicerade texterna är en sak, att ifrågasätta skribenternas medvetenhet är en annan.
Inlägg #4: Postat: 2004-07-08 23:42:00
...
Att läsa dikter kan aldrig bli som att läsa journaler. För journaler har ett primärt syfte - att leda fram till förståelse om ägarens fysiska eller psykiska status, och den som håller dokumentet i sin hand har befogenhet att göra det. Psykologiserar du Strindberg när du håller hans dokument också?
Inlägg #5: Postat: 2004-07-09 01:39:00
Isabella M
Det här verkar för mig som att gå till ytterligheter i fråga om att härövertolka vissa av mina uttryck bokstavligen, vilket man normalt gör - särskilt om man kanske känner sig kränkt/missuppfattad. Naturligtvis är det inte tal om att läsa dikter som journaler, utan en liknelse vid "lite som att" göra det. Med det menades givetvis att dikter generellt mycket ofta - i större utsträckning än annars - blottlägger sårbarheter ur skribentens innersta känslor.
Inlägg #6: Postat: 2004-07-09 01:42:00
forts./IM
Med detta följer ett visst ansvar för etisk, empatisk och klinisk "rättbehandling" som läsare och då i synnerhet om man har i uppgift att bedöma dessa texter -vilket gärna får funktionen av att man värderar en persons känslorupplevelser. Det kan bli kritiskt. I de fall man inte får ställa en fråga om en skribent avsikter med en viss företeelse i en text utan att detta förväxlas med att man ifrågasätter skribentens medvetenhet, måste man betrakta uppgiften som hopplös.
Inlägg #7: Postat: 2004-07-09 01:44:00
fort./IM
Om jag frågar efter om en skribent varit medveten om att si och så ger den och den effekten har väldigt lite med att jag ifrågasätter skribentens själva medvetenhet, den skillnaden är omfattande. Varje uttryckt åsikt i dom här sammanhangen ges gärna betydelsen av att "skriva på näsan", ett slags "jag vet bättre, följ mig"- variant, som är hemskt olycklig. Kan bara understryka, i de fall jag misslyckas med att få detta att framgå, att det verkligen inte är innebörden i det jag förmedlar.
Inlägg #8: Postat: 2004-07-09 01:45:00
fort./IM
Min väg är inte bättre än någon annans läs: uppfattning. Det är det som är det vanskliga och i längden det ständigt orättvisa i att göra ett slags tävling av människors olika förmåga att förmedla inre lika värdefulla upplevelser. Beroende på ur vilket perspektiv man ser på saken är detta inte möjligt, kanske inte ens mänskligt.
Inlägg #9: Postat: 2004-07-09 16:40:00
CLT
Är du alltid så jävla diplo??:-
Inlägg #10: Postat: 2004-07-09 16:42:00
CLT
Fast jag skulle egetnligen säja att jag sett på skrivarsidan. Där recenseras Brundins dikter och recensenten använder samma,eller har exakt samma tankar, som du sagt i utlåtanden om dikterna under din tid på poesiskolan. Skulle det vara slump ?? Jag menar att *diktfolket* respekterar dig tydligen fb-at högt och då känns det säkert halvtaskigt att inte falla dig i smaken??. ;-
Inlägg #11: Postat: 2004-07-10 12:13:00
Isabella M
Du överdriver mitt ev. inflytande i sammanhanget betydligt. : Utlåtandet som jag inte läst ännu bekräftar möjligen att någon mer har en liknande uppfattning om samma slags texter, inget annat.

Önskar av hela mitt hjärta Maria all lycka till!
Laddar...