|
Inlägg #1: Postat: 2004-07-01 14:03:00
|
|
Marcus |
Linux är ett gratis operativsystem som tillsammans med en dator från ett soprum skapar en snabb mycket kraftfull dator. Så Pengar problemet bör inte vara någoot problem.
Däremo måste datorerna bli enklare att använda här är Mickrosoft den stora boven, och MAC svaret.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-01 18:09:00
|
|
JoeHill |
Att använda en dator är ju inte svårare än att knyta sina skor. De som har problem är inte Datalektiker utan Datafobiker.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-01 23:51:00
|
|
Sunny |
Jag tror att det om någon tid blir lika svårt at inte kunna använda en data som det i dag är att vara analfabet. De äldre är i dag uteslutna för de kan ju inte ens engelska.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-02 11:36:00
|
|
sten |
Bra artikel, Ilona jag delar dina farhågor
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-02 19:34:00
|
|
den ofrivilliga onanisten |
Tack Ilona för att du förklarar för mig varför tomtarna som forskar i användbarhet på institutionen där jag pluggar faktiskt behövs. Undrar om inte lösningen ligger i specialanpassade prylar istället för generella verktyg som hemdatorer. Hade man en liten dosa för att t.ex. betala räkningar istället så kunde ju dess gränssnitt förenklas betydligt. Enda problemet vore väl att koppla den till nätverket, men kan de koppla in en telefon så klarar de väl av att koppla in dosan också.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-03 18:04:00
|
|
Mona |
Tänkvärd artikel! Man ska inte behöva bli omyndigförklarad bara för att man råkar vara en "teknisk idiot", eller helt enkelt inte har råd!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-04 01:13:00
|
|
Olle |
En person som bott här i 20 år utan at lära språket som du nämde. Det handlar troligen inte om oförmåga, utam om ovilja. Och att inte nog krav ställs. På samma sätt är det med datorer. Blir det verligen nödvändigt att kuna använda en dator, så kommer de flesta att klara det. Endast äldre personer som inte har någon att få hjälp av, kommer att ha verkliga problem. Även kostnad är inget hinder. En dator med modem som räcker för internet, kan fås för en tudenlapp.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-07-04 15:52:00
|
|
Mathias |
Det är svårt att klara sig utan telefon och bankkonto också. Men, vi kan inte anpassa tempot efter de långsamaste.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-07-05 09:53:00
|
|
Per W |
På biblioteken finns datorer, som man kan låna gratis, och det finns personal som kan hjälpa till.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-07-10 01:01:00
|
|
Mattis |
En mycket bra artikel om något vi som är födda in i tekniken inte riktigt tänker på. Jag har själv vart med om då min morfar försökte pracka på mig 500:- bara för att jag fixade igång hans email. En riktig tankeställare!
|
| |