|
Inlägg #1: Postat: 2004-06-21 08:58:00
|
|
Michael Lundahl |
Nu är jag inte alls insatt i hur adoption går till men i *min* fantasivärld så är adoption utan TV en tämligen anonym historia där den unga mamman sätter sin förhoppning till att adoptionbyron inte är ena kompletta fuck-ups och ger barnet till ett par idioter i en process där hon knappt har något att säga till om.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-21 09:00:00
|
|
Michael Lundahl |
I det här fallet däremot så verkar det som att hon kommer att ha god insyn i de olika föräldrarnas egenskaper och dessutom kommer dessa att ha ögonen på sig att de sköter barnet efter bästa förmåga för annars kommer de att få lastbilslass med skit.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-21 09:01:00
|
|
Michael Lundahl |
Men det är som sagt *min* lilla upptänkta bild av det hela. Jag vill gärna att du förklarar den tanke bild som *du* har så att du ger ett argument till varför du tror att det kommer att bli så jättehemskt för alla inblandade bara för att det är fråga om en dokusåpa.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-21 12:43:00
|
|
Per W |
Jag tror också att den "vanliga" adoptionshanteringen med adoptionsbyråer och fattiga mammor från tredje världen som inte kan behålla sina barn är lika "kallhamrad" och "cynisk" som TV-såpan ifråga.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-21 15:19:00
|
|
Åsa |
Hej
Michael och tack för dina tankar och åsikter. Jag kan hålla med dig till viss del, men jag ska börja med att erkänna att jag inte heller är insatt i adoptioner. Däremot så har jag viss erfarenhet av liknande situation. Vilket jag inte ämnar gå in på här in public.
Ska iaf försöka förklara hur JAG tänker i denna fråga.. det som stör mig mest är att en sån här händelse ska tas upp i media överhuvudtaget? Det ifrågasätter jag också min text. VARFÖR köper vi detta? Varför vill vi se sånt här?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-21 15:20:00
|
|
Åsa |
Det spelar egentligen inte någon roll vilken ålder man är i.. det är ett stort svårt beslut. Media skriver att tjejen i fråga känner sig som Gud, jag menar vinklas inte det hela väldigt fel? Vad är föräldrarna ute efter som pushar på henne i denna fråga, tjejen själv tvekar, men föräldrarna övertalade henne att gå vidare.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-21 15:20:00
|
|
Åsa |
Det är som du säger inget speciellt.. men jag tycker iaf att det är magstarkt att göra en dokusåpa och en"tävling" om ett barn.. är det bättre att en 16-årig tjej ska ta ansvar och välja vilken familj hon tycker bäst om, än professionell hjälp som arbetar med detta dagligen och kollar upp vilka ekonomiska/sociala förutsättingar mm mm.. vilka familjer som vill ta hand om barnet i fråga?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-21 15:21:00
|
|
Åsa |
Det är INTE bara egenskaper som räknas.. hur klart tänker man i den situationen? Varken du eller jag kan sätta oss in hur det känns för denna tjej.. jag talar utifrån vad jag tycker och tänker ingen annan.. och jag tycker det är totalt galet och oetiskt av ABC att använda sig av en osäker förvirrad ung kvinna som mer eller mindre tvingats av sina föräldrar att adoptera bort sitt barn.. med hela världen som publik?!!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-21 15:21:00
|
|
Åsa |
Du säger själv att föräldrarna som tar hand om barnen kommer att få lastbilslass med skit om de inte sköter sig. Hur mycket skit tror du inte denna tonårstjej redan fått och kommer att få ta? Varför kan de inte bara ha gått till en vanlig adoptionsbyrå.. men utan arvode från ABC. Tror du de skulle ställa upp då?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-06-22 09:40:00
|
|
Sunny |
När mamma dumpande mig på spädbarnshem satte hon in en annons:" Ljushylt flicka född av friska föräldrar..." Jag är född-44 så det var ett tag sedan. Annonsen fanns bland alla "Obemärkta:"Dvs unga flickor som sökte en hushållsplats där de kunde gömma sig i väntan på en hemlig förlossning.Sedan var det turen som gällde.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-07-05 17:21:00
|
|
Ulf Popeno |
Du verkar ha många ärr, Sunny.
|
| |