DEMOKRATI - En färskvara

Inlägg #1: Postat: 2004-06-14 00:29:00
Lars Nilsson
Ett intressant tankeexperiment är: vad skulle hända om partistödet försvann? Kaos eller en nystart för politiskt intresse? Som det nu är behövs ju knappast medlemmarna. Visst bidrar det till avstånd mellan valda och väljarna.
Inlägg #2: Postat: 2004-06-14 11:52:00
Tommy
Hej Lars,

Härligt! Vi behöver verkligen fundera ut nya former för hur demokratin ska vara utformad. Jag tror att det handlar om detta för de flesta. Det handlar inte om demokratins vara eller icke vara. Det handlar om en grundläggande förändring så att de politiska besluten hamnar närmare de människor som berörs av beslutens konsekvenser.
/Frid
Inlägg #3: Postat: 2004-06-14 21:32:00
Död åt "demokratin"
Det korrumperade politiska systemet har ju blivit självgående. Politikerna behöver inte väljarna längre. Dom gör ändå som dom vill och lyssnar aldrig!
Inlägg #4: Postat: 2004-06-15 11:32:00
Tommy
Hej Död åt "demokratin",

Ja... du ringar in ett problem... jag ser vad du menar... Hmm... Har du några konkreta förslag till lösning på det problem du just nämnt?

/ :
Inlägg #5: Postat: 2004-06-15 15:44:00
Död åt "låtsasdemokratin"!
Avskaffa livstidsanställda politiker. Ingen ska kunna vara politiker mer än ett visst antal år. Genomför stora landsomfattande opinionsundersökningar för att utröna den verkliga folkviljan. Genomför beslutande lokala folkomröstningar. Samt respektera folkets önskemål! Några förslag.....
Inlägg #6: Postat: 2004-06-15 15:48:00
Tommy
Hej!

Tack! Låter som bra förslag! Sunt och självklart. MP har väl redan infört riktninjer åt det hållet om jag inte är helt felinformerad!? / :
Laddar...