Inlägg #1: Postat: 2004-06-14 06:32:00
|
Peder |
Svenska folket är lata idioter och du är en av dom.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-14 14:00:00
|
Magnus |
När jag frågade vänner och bekanta i min omgivning igår varför de inte var i valstugorna och röstade, alternativt poströstade som jag gjorde svarade de utan undantag: "Jag är inte tillräckligt insatt för att rösta.". Ingen sade någonting om att de var EU-kritiska även om det kan ha varit en orsak. De hade inte orkat sätta sig in i situationen. Åldrarna varierade från 20 - 65 år... jag frågade över 25 st.
Jag vet inte vad jag ska säga om det, "synd" kanske... :/
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-14 15:11:00
|
US |
Det är en klar tendens att även demokratiska val blir amerikaniserade. I presidentvalet i USA är det ca 50 som går till valurnorna, i s.k. mellanval ligger procenten ca 40.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-14 16:07:00
|
Jan E |
Idioter skulle jag inte säga, men nog fan är de lata. Folk kan ägna halva livet åt att titta på och diskutera såpor i teve, men de orkar inte skaffa sig tillräcklig kunskap om vad EU-valet egentligen gäller. På nyheterna i går hörde jag en intervju med en man som skulle rösta på Margot Wallström. Suck.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-14 16:22:00
|
M O |
Problemet är snarare att den svenska demokratin är i kris. Den gamla klyschan "varje röst räknas" är bara halvt om halvt sann - Ja, varje röst räknas, men ingen röst påverkar egentligen någonting. För oavsett hur vi röstar så är och förblir allt som det alltid har varit.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-14 20:18:00
|
stig |
Malin gör en intressant iakttagelse - partierna gillar inte att medge att det finns ett stort ointresse för EU. Utfallet av valet kommer nog att ändra en del partiers beteende framöver. Att ändra partistruktur tar sin tid, tänk på att nuvarande partiorganisationer knappast kan överleva utan statsbidrag.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-15 00:00:00
|
Björn |
Är man kritisk mot EU är ju det en utmärkt anledning att rösta i ett sådant här val. Att ligga på sofflocket är ingen protest, det är faktiskt att samtycka.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-15 00:07:00
|
Söm |
Övertolka inte att dagens hjälteframställningar av junilistan beskriver de andra partierna som chockade och förvånade. För en reporter är det ett givet sätt att framställa dem, men jag tror att politikerna tänker på annat också.
En politikers uppgift är att förespråka sin politiska åsikt, som ofta är en personlig övertygelse. Det är därför att förvänta sig att de unionsvänliga partierna inte talar om EU-motståndet. Det är som det ska vara.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-15 08:33:00
|
KD |
Denna representant antydde att svenskarna var konservativa pessimister när hon imorse skulle förklara valresultatet: Länk: folkpartiet.se
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-06-15 21:14:00
|
Sussi O |
Tvärtom, vi är ovanligt pigga och valsugna.
Det krävs utbildning för att gilla Europa, och 40 av väljarna gick och röstade. Resten får anses vara utan kunskaper eller glädje av ett medlemskap i EU.
Varför bry sig om folk som ändå skiter i allt ?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-06-16 18:52:00
|
Mona |
Att vara soffliggare kan vara ett ytterst aktivt och medvetet val; en röst mot hela det korkade politiska etablisemanget! Tänkvärd artikel, Malin.
|
|