Det var bättre på Hitlers tid

Inlägg #1: Postat: 2004-06-14 00:04:00
Lennart
Sunny.
Jag blir så glad då Du, som jag beundrar för dina fina inlägg
uppmuntrar.
Tack.
Inlägg #2: Postat: 2004-06-14 12:00:00
Karin Dahlin
Jag håller med Sunny..en ytterst intressant artikel då jag är intresserad av krigshistoria.
Kari
Inlägg #3: Postat: 2004-06-16 08:40:00
Alf Carlsson
"jag är intresserad av krigshistoria"-Vilken formulering!!?? Är det någor speciellt i just "krigs"historia? Machostuket, lidandet, döden, destruktiviteten, perversionen, våldtäkten eller 1000-tals människors glädje när kriget tar slut oavsett vem som vinner? Eller tycker du "det är stiligt med en officer i uniform"?
Inlägg #4: Postat: 2004-06-16 10:46:00
Lennart
Alf.
Nu var Du elak mot Karin.
Historia är inte det Du beskriver.
På grund av musiken " 1812 "
började jag läsa om det kriget.
Inlägg #5: Postat: 2004-06-16 11:20:00
relist
Alf. Krig är oändligt motbjudande men likafullt oerhört fascinerande!
Inlägg #6: Postat: 2004-06-16 23:53:00
Sunny
Alf: Vi som i dag lever i Europa lever med de 2 stora krigens konsekvenser. Min svärfars båt sänktes under krig 1. Han rapporterades saknad vilket fick hans unga hustru att dö av chocken. När han efter 3 år kom hem igen var han änkling med 3 små barn.
Under krig 2 gick den äldre brodern i Engelsk konvoj o kunde inte höra av sig på 5 år.Han sov i flytvästen varje natt: Båran arunt om sänktes. besättningen fick obegränsad tillgång till sprit o han kom g hem som en spillra.
Inlägg #7: Postat: 2004-06-16 23:58:00
Sunny forts
Medaljen från kungen 30 år senare var dålig komp. för ett förstört liv. Yngste sonen mitt ex internerades i arbetsläger. o fick tbc. Barndomsvännen Herman deporterades till Auchwitz.De var 13 i familjen : Herman ensam överlevde för han spelade under gasningarna. Hna skrev en bok sedan: "Det angår også deg!"
Inlägg #8: Postat: 2004-06-17 00:03:00
Sunny
Pappa var officer på den tiden o flyttades runt landet. Därför föddes 5 av oss syskon med olika mammor under krigsåren. På samma sätt har nog de flesta blivit påverkade av krigen? Själv blev jag intresserad av vad som driver människorna till så hemska saker när jag läste Albert Speers dagböcker: Sedan kunde jag inte sluta utan läste om sista kriget i flera år.
Inlägg #9: Postat: 2004-06-17 00:05:00
Lennart
Sunny.
Jag drabbades inte, men hustruns syskonskara på 13 hade olika upplevelser, som vara livet ut.
En sjöman borta, systerson avrätta. Broders dåliga nerver efter att varit motståndsman. Fick först lugn vid sin bortgång 2004 02 09. Därför förstår jag dig.
Ha det.
Inlägg #10: Postat: 2004-06-17 14:54:00
Sunny
Ja när nästan hela Europa var i krig så drabbades nästan alla på ett eller annat sätt.I många familjer saknades en generation unga män. Många lever med trauman som i sin tur påverkat deras barn. Jag vågade aldrig ta upp Auchwitz med Herman fast jag hade velat. Jag har rest runt i Europa så mycket nu att jag nog varit på de flesta av de där platserna.Fast vi i Sverige klarade oss ju bra. Själv kom jag ju till världen på grund av kriget .*ler*
Laddar...