Inlägg #1: Postat: 2004-06-11 22:07:00
|
Mats L |
“Männen som beskrivs i boken är till synes helt vanliga socialt fungerande människor med det undantag att de vid ett eller flera tillfällen begått fruktansvärda brott.
Men förutom detta så är de precis som du.. och jag.”
Vad menar JJ med att de är precis som du och jag? Att de har två armar? Att de är män? Vad?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-11 22:08:00
|
Mats L |
”När de inte klarar av att hålla sig undan, blir för fulla, flirtar för mycket, klär sig för sexigt, då är det fritt fram.”
Detta borde betyda att JJ har bevittnat eller fått höra om ganska många våldtäkter. Hur många har han anmält till polisen?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-11 22:08:00
|
Mats L |
”En kille som läser Aftonbladet behöver aldrig vara orolig för att han på något sätt skulle kunna relatera till den grovt kriminella gängmedlemmen med den taskiga kvinnosynen.”
På vilket sätt borde jag relatera till den grovt kriminiella gängmedlemmen med den taskiga kvinnosynen. Ge ett konkret exempel!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-11 22:09:00
|
Mats L |
”Det handlar om mäns systematiska bristfälliga respekt för kvinnor, inget annat.”
Om 2000 av tre miljoner våldtar: Vad är det i manlighetens betèende som tyder på en systematisk bristfällig respekt i detta fallet?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-11 22:10:00
|
Mats L |
"Ingen vill läsa Aftonbladet och känna att de någonstans långt inne måste relatera till våldtäktsmannen såsom han beskrivs i överdrivna ordalag.”
Vad betyder det att vi män borde relatera till våldtäksmannen?
”Aldrig tidigare har männen som social grupp fått ta på sig ansvaret för kvinnans utsatthet.”
Vad menar JJ här?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-11 22:21:00
|
Inger |
Mats L: Mycket relevanta frågor och kommentarer kring artikeln.
På en punkt kan man diskutera "kolléktivt ansvar" och det är ur ett demokratiskt perspektiv, byggt på vårt rättssystem: Vi har rättigheter men också skyldigheter. Sistnämnda innebär k o n k r e t att vi, som samhällsmedborgare, s k a förhindra att brott uppstår i den mån vi kan; ej heller uppmuntra till brott, vilka dem än må vara.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-11 22:21:00
|
forts. |
Dessutom: anmäla brott när vi v e t att det har skett. Men det är inte ur det perspektivet som Johannes diskuterar? Om vad ytterst civil kurage handlar om?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-12 00:04:00
|
Robert |
Som vanligt så är det feministiska budskapet dunkelt. Det finns ett gammalt ordspråk: Dunkelt sagt, dunkelt tänkt. De feministiska tankebanorna är grummliga och fyllda av besynnerliga känsloargument.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-12 16:23:00
|
Mats L |
Tack Inger. Nej det är nog inte ur det perspektivet JJ diskuterar. Han skriver om manligt och kvinnligt. Det vanliga feministtjafset att alla män gillar att kvinnor våldtas. Som jag uppfattar kollektiv skuld blir jag skyldig om en man begår en våldtäkt. Annars är det väl en individuell skuld?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-06-12 16:25:00
|
Mats L |
Så sant som det är sagt Robert. Många feministiska texter är dunkla och onyanserade. Som om de själva inte vet vad de vill ha sagt. De känner kanske själv på sig att de är ute i skumma ärenden?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-06-12 17:20:00
|
Inger |
Svar 8 9 Tja, i vissa debatter kan resonemangen förefalla vara mer känslobetonade. Men börjar man läsa faktaböcker i feministisk teoribildning, som den akademiska Genusforskningen sen vilar på, så inser man snart hur gamla dogmatiska läror av män! har putsas upp. Och det är något som jag undrar över varför just d e t är dolt? Det är dessutom politiskt inkorrekt att använda ord som "manligt" och kvinnligt". Ingen i våra sju etablerade partier vågar offentligt ta sådana ord i sin mun...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-06-12 17:20:00
|
forts. |
Av personlig uppfattning vill jag här inskjuta att "riktiga" mogna - unga som äldre - kvinnor vet hur, när, var att använda känslor på rätt sätt. M a o, man använder i n t e ett neurotiskt känsloregister för att "spela ut", intrigera och därmed provocera... Och ref. då till svar 6 & 7.
|
|