Inlägg #21: Postat: 2004-06-10 14:07:00
|
sandra |
Robert. Läs noga nu; självklart ska INTE alla män ansvara för andra mäns våldtäkter. Det är ju inte det texten handlar om. Du har säkert hört talas om legalitetsprincipen i svensk rätt. Vi har inte kollektiva bestraffningar. Det är inte min önskan heller.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2004-06-10 14:08:00
|
sandra |
Robert igen. Det handlar mer om en ändrad attityd, ett civilcurage, modet att stå emot, att ta avstånd från situationer där kvinnor utnyttjas, våga säga att det inte är okej. Eller du kanske inte håller med mig där heller?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2004-06-10 14:11:00
|
sandra |
Kalle. Situationen blir ju problematisk när det är män som våldtar, men man inte få skriva det, för då känner sig de män som inte våldtar utpekade. De enstaka individerna tillhör varken du vill det eller inte gruppen "män". Jag förstår vad du menar dock.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2004-06-10 17:13:00
|
Kalle |
Sandra, Visst får du skriva om män som våldtar, ingen kan väl hindra dig? Men varför envisas med att betrakta även de 95-99.5 av männen som INTE begår våldtäkter som en del av problemet? med JJ som det lysande undantaget förstås!
|
|
Inlägg #25: Postat: 2004-06-10 17:48:00
|
Sunny |
Sandra: Ifall du vill lämna över ansvaret för din välfärd på männen i samhället så fine. Själv är jag en vuxen kvinna o tar ansvaret för mitt eget liv inclusive sexliv. Även när jag gjort dumheter.
Det är skillnad när man är ett barn o beroende: då kan man ju inte skydda sig o att skydda våra barn är alla män o KVINNORS ansvar. Vi är alla i första hand människor.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2004-06-10 22:22:00
|
sandra |
Kalle. Jag håller verkligen med dig delvis. Jag tror tyvärr inte att situationen är så enkel att man kan sortera ut vissa män som presumtiva våldtäktsmän. Det handlar egentligen mycket mer om attityder. För oss alla självklart, både kvinnor och män.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2004-06-10 22:26:00
|
sandra |
Sunny. Jag har aldrig sagt att jag vill "lämna över ansvaret för min välfärd på männen"?? Vet inte varför du fått den uppfattningen. Dock anser jag att ansvaret för att skapa ett samhälle där sexualbrott tas på allvar och de inblandade bemöts på ett kvalificerat sätt är allas. Det går inte att skjuta ifrån sig. Det handlar om så mycket mer än en viss procent av männen som Kalle skriver om här ovanför.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2004-06-10 22:29:00
|
sandra forts |
Det handlar om samhällsproblem i större skala. Att skära fram en urtyp för hur en väldtäktsman är är i princip omöjligt, som JJ skriver i sin artikel. Det är således inte det intressanta. Mer intressant är hur samhället vi lever i ser ut. Och det samhället har vi alla ansvar för.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2004-06-11 11:19:00
|
Robert |
sandra: Bra att du i så fall inser skillnaden. Jag tror dock att det här problemet är av en helt annan karaktär än att man bara kan ändra den allmänna inställningen till våldtäkter. Det är ett mycket svårare problem än till exempel ändra människors inställning till miljön och få dem att källsortera...
|
|
Inlägg #30: Postat: 2004-06-11 11:22:00
|
Robert |
sandra: Män våldtar kvinnor för att de hatar kvinnor. Du måste ställa dig frågan om varför män hatar kvinnor om du ska komma någon vart. Det jag tror är att väldigt många män lever i en social fattigdom med få vänner. Jag tror att hatet mot kvinnor grundar sig i avundsjuka, och vad hjälper det då att gå runt och predika? Varför inte gå till kärnan med männens problem istället för att behandla symptomen?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2004-06-11 11:28:00
|
Robert |
sandra: Det du gör när du bara tycker att man ska fördömma mäns beteende i allmänhet är bara att öka avståndet till de män du vill ändra beteende på. De hatar dig bara ännu mer eftersom du har ett socialt nätverk som de inte har, och dessutom så sparkar du på de som ligger med hot och förmaningar. Det är nog så dina uttalanden uppfattas av en våldtäktsman. Förstår du då problemet?
|
|
Inlägg #32: Postat: 2004-06-11 11:30:00
|
Robert |
sandra: För att fatta mig kort. Du kan inte få en bitande hund att sluta bitas genom att slå hunden ytterligare. Du måste komma på något mer fantasifullt än så.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2004-06-11 14:41:00
|
Sunny |
Sandra: det var dina inlägg som jag tolkade som att du anser att våldtäktsdebatten är mannen sak Jag menar att den är allas vår sak..
|
|
Inlägg #34: Postat: 2004-06-12 12:26:00
|
sandra |
Robert. Efter att ha läst dina fortsatta inlägg, känns det inte som att vi ligger särskilt långt ifrån varandra åsiktsmässigt. Sen uppskattar jag att du är saklig och vänlig i dina kommentarer, vilket är ovanligt på sourze.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2004-06-12 12:28:00
|
sandra |
Robert. Jag tror inte att alla män våldtar för att de hatar kvinnor, men det ligger säkerligen någonting i det. Som jag skriver ovan, det är ett grundläggande problem i samhållet, i de djupa strukturerna, som yttrar sig i en respektlöshet för någon annans fria vilja och kropp.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2004-06-12 12:31:00
|
sandra |
Robert. Det finns säkerligen ingen enkel lösning på problemet och mina intentioner är självklart inte att sparka på enstaka individer. Däremot så tror jag inte på teorin att man kan skilja ut presumtiva våldtäktsmän från resten av männen. Det är nämligen helt vanliga killar som begår sexuella brott.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2004-06-12 12:32:00
|
sandra |
Robert. Sedan tror jag inte att jag har en "fantasifull lösning". Vad skulle din lösning vara?
|
|
Inlägg #38: Postat: 2004-06-12 12:33:00
|
sandra |
Sunny. Det menar jag också, om det verkar som jag tycker något annat så är det inte så. Det är ett samhällsproblem som vi alla måste våga se. Män som kvinnor.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2004-06-12 23:02:00
|
Sunny |
Då är vi överens. Ett steg är att börja med barn o ungdommar. Ett annat är att få folk män o kvinnor att inse att våldtäktsmannen kan vara din granne,din chef eller din bror. samt att de flesta övergrepp begås i hemmet eller andra slutna miljöer.
|
|