Våldtäkter är mannens ansvar

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-06-08 21:41:00
sandra
forts. Iaf i majoriteten av fallen. Det handlar inte om att tvinga en man att ta ansvar för en annan mans handlingar. Att verkligen anstränga sig för att missförstå artikeln är ju löjligt. Men ett ansvar för det samhälle vi lever i och vill leva i har vi alla.
Inlägg #2: Postat: 2004-06-08 21:42:00
Johannes Jakobsson
Word... :
Inlägg #3: Postat: 2004-06-08 22:05:00
JoeHill
Det är skillnad på "alla har ansvar för samhället" och "våldtäkter är männens ansvar". J-ligt stor skillnad. Men jag antar att ni anstänger er för att missförstå/förbise den skillnaden.
Inlägg #4: Postat: 2004-06-08 22:23:00
ior
joe hill, nu är du larvig. att trixa och försöka märka ord tar iaf inte bort problematiken; män våldtar kvinnor.
Inlägg #5: Postat: 2004-06-08 22:33:00
JoeHill
Män våldtar inte kvinnor. Idoiter våldtar kvinnor.
Inlägg #6: Postat: 2004-06-08 23:28:00
Robert:
sandra: Du kan ju göra dig lustig att människor blir "hysteriska över pratet om ansvar", men jag tycker att du ska vara evigt tacksam för att det finns människor här som tar ordet ansvar på allvar, och som inte tycker att det är okej att slentrianmässigt slänga ur sig utsagor om att olika grupper i samhället bär ansvaret för olika samhällsproblem.
Inlägg #7: Postat: 2004-06-08 23:30:00
Robert:
Till skillnad ifrån dig så tar jag ordet ansvar på allvar. Det betyder att jag skiljer mellan att män ansvarar för våldtäkter, och att män ansvarar för att gör allt i deras makt för att förhindra våldtäkter. Det är en avgörande skillnad som jag hoppas, för din egen skull, att du är mogen nog att förstå. Jag tycker att du ska tänka över detta en stund.
Inlägg #8: Postat: 2004-06-08 23:33:00
Arvid Lindman
Word!
Inlägg #9: Postat: 2004-06-08 23:38:00
Biff
Sandra, jag tror många reagerar på att det enbart är manligheten som uppmanas till förändring. Att männen helt tvärt ska sluta ta ansvar över kvinnorna. I själva verket är det inte särskilt många kvinnor som vill ha eget ansvar. Eller snarare, ansvar är bra, så länge deras män kan putta dem i rätt riktningar. Oavsett om det är biologiskt eller kulturellt, är män deras stöttepelare.
Inlägg #10: Postat: 2004-06-08 23:39:00
Biff
Genom att vilja avsäga männens ansvar över kvinnorna, förändrar man alltså en stor del av samhällsstrukturen som råder och uppenbarligen fungerar hyffsat. Det anses att manligheten är dynamisk och ständigt anpassar sig efter kvinnors smak, och genom tiden har manligheten förmodligen genomgått större förändringar än dess motpart som alltid varit relativt uttalad och enhetlig.
Inlägg #11: Postat: 2004-06-08 23:39:00
Biff
Många män inser alltså när de läser Johannes artikel att om de förändras, kommer kvinnor tappa intresset för dem och istället lockas till en sån där italienare som sitter mitt i baren och behandlar kvinnor som gudinnor alltså underbara, men i praktiken obetydliga. Så som de flesta kvinnor vill och är vana att bli behandlade.
Inlägg #12: Postat: 2004-06-08 23:39:00
Biff
För att manligheten ska förändras, måste alltså först en efterfrågan av förändring ske. Den måste dessutom riktas direkt till männen själva, och inte till ett statistiskt rättsväsende eller någon mystisk empati-gen.
Inlägg #13: Postat: 2004-06-09 11:20:00
eek
Jo du Biff, det var många och väl underbyggda teorier du hade där. Och vad hade de egentligen att göra med artikeln i fråga? Kan det vara så att Biff tog chansen att ännu en gång visa sin fina människosyn, byggd på stadig grund såsom flitig läsning av diverse böcker om Mars och Venus?
Inlägg #14: Postat: 2004-06-09 12:16:00
sandra
Robert. Svar 7. Du säger det själv så bra: "Det betyder att jag skiljer mellan att män ansvarar för våldtäkter, och att män ansvarar för att gör allt i deras makt för att förhindra våldtäkter." De båda sidorna av saken är starkt länkade skulle jag tro.
Inlägg #15: Postat: 2004-06-09 12:17:00
sandra
Om jag är tillräckligt mogen för att förstå var det en fråga du ville ha ett svar på eller var det bara tråkig attityd?
Jag tror att man måste skilja mellan rättsligt ansvar och ett annan sorts ansvar.
Inlägg #16: Postat: 2004-06-09 12:22:00
sandra
biff 9. Jag kan bara prata för mig, men jag tar ansvar för mig själv, för mina handlingar och behöver ingen man som gör det åt mig. Ingen har sagt att manligheten ska förändras.
Inlägg #17: Postat: 2004-06-09 14:19:00
Biff
Sandra, jag försökte bara kartlägga lite varför folk blir upprörda. Johannes påstår faktiskt indirekt att manligheten borde ändras, eftersom våldtäkter är en direkt orsak av hans patriarkaliska teorier om män och kvinnor och jagande på högstadiet. Jag påstår inte heller att du saknar ansvar, utan det är Johannes teori som gör det. : Mina åsikter hittar du ingenstans här, tyvärr.
Inlägg #18: Postat: 2004-06-09 17:14:00
Robert
sandra: Du säger "De båda sidorna av saken är starkt länkade skulle jag tro". Ja, om man tror på kollektiv bestraffning så. Lyssna nu: Ska alla män ansvara för alla våldtäkter som sker? Då betyder det ju att alla män kan ställas till svars för alla våldtäkter som sker.
Inlägg #19: Postat: 2004-06-09 17:15:00
Robert
Naturligtvis skulle en sådan rättsvidrig princip få följdeffekten att män försöker undvika att kvinnor blir våldtagna, men det håller inte i längden eftersom män inte kan ansvara för vad andra män gör. Män är inte en grupp som man kan ge ett kollektivt ansvar på det sättet. Men du vill inte förstå detta.
Inlägg #20: Postat: 2004-06-09 17:45:00
Kalle
Sandra, i det första inlägget talar du om att "förövarna görs osynliga. Det är män som våldtar." Javisst, men vad gör du när du försöker smeta ut ansvaret på hela manligheten? om inte just osynliggör de enstaka individer som står för övergreppen genom att ge dem en grupp att gömma sig i?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...