|
Inlägg #1: Postat: 2004-06-08 20:27:00
|
|
Johanna Karlsson |
Som jag uppfattar det är det inte Johannes Jakobssons avsikt att anklaga ett visst kön för ett specifikt brott, i det här fallet alla män för exempelvis våldtäkterna i Täby och Farsta.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-08 20:32:00
|
|
Johanna Karlsson |
Däremot tycker jag att det är naivt att envist hävda att vi bara har ansvar för våra gärningar som individer och inte efter vilket kollektiv vi tillhör. Vi är alla en del av samhället som vi lever i och alla bär ansvaret för vilka normer som finns i samhället.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-08 21:07:00
|
|
FraK |
"Som jag uppfattar det är det inte Johannes Jakobssons avsikt att anklaga ett visst kön för ett specifikt brott" - wow, med tankte på titeln "Våldtäkter är mannens ansvar" uppfattar jag det precis tvärt om. Om när jag läser artikeln låter det PRECIS som om han anklagar alla män för alla våldtäkter. Tänk att samma ord betyder så olika saker beroende på vad man vill förstå...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-08 22:24:00
|
|
Björn |
sv 2: Nej, alla kan inte bära ansvaret för de normerna. Enbart de som medverkar till normerna, vilket långt ifrån alla gör.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-09 13:33:00
|
|
Per W |
Svar 2: Jag trodde normen löd: "Våldtäkt är ett allvarligt brott".
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-09 14:08:00
|
|
Robert Storbacka |
Handlar inte våldtäkt om makt?
Handlar inte grova våldsbrott om makt?
Om jag som kille blir nedslagen på stan på väg hem från krogen hur förklarar man detta övergrepp? Vad är det för norm i samhället som har bidragit till att jag blir nedslagen?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-11 09:29:00
|
|
Arvid Lindman |
Varifrån kommer alla dessa människor som "uppfattar" saker och ting i stället för att läsa vad det står?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-11 20:13:00
|
|
Mats L |
När jag skriver artiklar försöker jag skriva så tydligt som möjligt. Det JJ borde göra är att förklara vad han menar med att männen men inte alla människor, det vill säga även kvinnorna har ett ansvar för att motverka brottslighet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-11 20:16:00
|
|
Mats L |
"Männen som beskrivs i boken är till synes helt vanliga socialt fungerande människor med det undantag att de vid ett eller flera tillfällen begått fruktansvärda brott.
Men förutom detta så är de precis som du.. och jag."
Vad menar han med att de är precis som du och jag? Att de har två armar? Eller att de är män? Eller vad?
|
| |