|
Inlägg #21: Postat: 2004-06-09 16:07:00
|
|
Per W |
Den här då!:
Alla kristna är kollektivt ansvariga för mordet i Knutby.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-06-09 17:57:00
|
|
Jan E |
Inget nytt under solen. Man känner igen debatten. Samma debatt ägde rum i höstas och samma argument från delvis samma personer poppar upp igen. Det är nästan komiskt hur vissa män går i spinn så fort någon pratar om kollektivt ansvar. Men vi är ju för i helvete inte bara individer som tar eget ansvar för våra handlingar, vi är också samhällsmedborgare och därigenom har vi ett gemensamt ansvar.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-06-09 20:16:00
|
|
Arvid Lindman |
Johannes har dåligt samvete helt enkelt. Han skriver ju så här: "Mentaliteten som männen och pojkarna beskriver i boken orsakar återblickar in i mitt eget liv som tonåring och hur det var att gå i högstadiet. Killar ska jaga tjejer, tjejerna ska hålla sig undan för att rädda sitt skinn." Han betedde sig oansvarigt tidigare. Och nu vill han att alla män ska dela hans dåliga samvete när han försöker bättre sig. Helfånigt.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-06-09 20:29:00
|
|
pUs |
På vilket sätt står du för övergreppen, Johannes?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-06-09 22:26:00
|
|
Mike |
"Feminismen drivs av marxistisk klasskamp" Det har jag sagt länge nu har t.o.m. Carl Hamilton insett det: Länk: tinyurl.com De här fjanterierna om kollektivt ansvar är så urbota dumt att jag inte fattar hur någon kan gå på det, men det kan de tydligen...
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-06-10 00:08:00
|
|
Sunny |
Först: En jätteintressant artikel J! Jag håller med dig det du skriver om behovet att demonisera våldsmännen: Hur ofta hör man inte till leda att de är kriminella invandrare o dylikt ?Ändå blir de flesta våldtagen av någon närstående. Som jag brukar skriva: De här männnen har varken horn eller svans.MEN jag håller inte med dig om att just männen ska ta ansvaret för våldtäkter: Det ska vi alla göra! Vi kvinnor är inte omyndiga barn: Vi är kapabla att ta ett samhällsansvar vi med.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-06-10 11:38:00
|
|
MR |
Alla verkar missuppfatta kollektivt ansvar. Tragiskt. Det handlar ju bara om civilkurage! Att säga ifrån när man hör någon tala om kvinnor som luder, påsättningsbara när som helst, protestera om man hör uttryck för en vidrig kvinnosyn helt enkelt. Ska det vara så svårt???
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-06-11 11:54:00
|
|
Marcus |
Kvinnor som våldtar män i IRAK är det männens ansvar?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-06-11 15:29:00
|
|
Alvunger |
Det var en mkt bra artikel! Tack för den! Mvh Josefine
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-06-11 15:32:00
|
|
Ninna Bengtsson |
Suverän artikel!!! Var just på väg att skriva ett beskt svar angående ML:s artikel för nån vecka sen. Nu slipper jag! ML missuppfattar det mesta och går med skygglappar för det som är obehagligt. Det viktigaste är samhället och framför allt rättsväsendets signaler. Just nu är kvinnor lovligt byte!
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-06-11 15:36:00
|
|
Ninna Bengtsson |
ang. att det är lätt att missbedöma situationen...nej, det är det inte! I alla fall inte för majoriteten av killar jag känner och alla de normala, schyssta män jag träffat ute...samtliga skulle aldrig kunna tänka sig att ha sex med en halvt utslagen tjej, det är helt enkelt inte skönt/kul...
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-06-11 16:23:00
|
|
KD |
Tre citat: "Ingen vill läsa Aftonbladet och känna att de någonstans långt inne måste relatera till våldtäktsmannen såsom han beskrivs ...", "Aldrig tidigare har männen som social grupp fått ta på sig ansvaret för kvinnans utsatthet." och "Det är mannen som står för övergreppen och det är mannen som ska sluta med dem."
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-06-11 17:12:00
|
|
KD |
Ytterligare citat från JJ i Malin Micheas tråd: "Mannen har i denna förändringsprocess ett kollektivt ansvar, nämligen det att inte ställa upp på vänner och bekantas stenåldersmentalitet, t.ex. att det är okej att förgripa sig på en tjej som är för full och inte kan skydda sig."
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-06-11 22:03:00
|
|
Mats L |
Det verkar som om Johannes Jakobsson tycker sig blivit missförstådd. Det är inte så konstigt. Texten är svår att förstå?
”Våldtäkter är mannens ansvar”
Vad menas med kollektivt ansvar i praktiken? Vad betyder det för just mig som individ? Finns det någonstans det funderas över termen kollektivt ansvar?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2004-06-12 01:54:00
|
|
Sussi som Funderar lite... |
Bra att du erkänner din skuld, Johannes !
När du säger "männen" som kollektiv, så menar du givetvis dig själv. Du har väl hoppat på någon nersupen tonårsbrud på en fest, och nu projicerar du dina skuldkänslor på hela den manliga rasen.
Inse att du inte står utanför övriga män, utan snarare drar misstankar till dig.
Har du våldtagit någon, alltså ?
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2004-06-14 11:40:00
|
|
Chris.X |
Om jag någon gång upptäcker en våldtäkt kommer jag göra allt i min makt för att på ren svenska spöa skiten ur förövaren. Om jag ser bråk på gatan och hör tjejer som skriker brukar jag stanna upp, och se efter om tjejenerna behöver hjälp.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2004-06-14 14:09:00
|
|
en tjej som förstått! |
jag tror många har missuppfattat johannes artikel ganska mkt!
trist!
jag tycker det var bra gjort av johannes att skriva om detta!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2004-06-14 14:15:00
|
|
helt rätt ! |
helt rätt johannes helt rätt!
det är aldrig kvinnans fel om hon blir våldtagen.
utan gärningsmannen.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2004-06-15 17:31:00
|
|
Jenny |
Nej, för STATISTIK kan du inte lita på dem. Men det vet du väl? Källkritik, etc.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2004-06-16 09:14:00
|
|
Alf Carlsson |
Nu ska vi se...Våldtäkt hänger samman med demonisering. I ett samhälle som lyfter fram sexualitetens objektsform ökar också övergreppen och senaste nytt från USA var "silikonbröst i studentpresent av mamma".
|
| |