Posten stödjer sverigedemokraterna!

Inlägg #1: Postat: 2004-06-07 12:07:00
Per W
Svenskfientlig? Det var det dummaste jag någonsin läst på Sourze!!
Inlägg #2: Postat: 2004-06-07 12:13:00
Läsare
Ett utdrag: "Jo, för att svensk kultur är en salig blandning av andra länders och olika människors kulturer.". Artikelförfattaren menar att vi inte har en egen kultur, utan en blandning av andras. Men vi har vårat land med våran egen kultur! Svensk kultur är det VI själva i Sverige gör den till.
Inlägg #3: Postat: 2004-06-07 13:43:00
Marcus
Ja Roxette är svensk kultur. Men Roxette är influerat av amerikansk kultur och usa är influerade av negrerslavarna och europeisk kyrko och annann musik.

Vi har en egen kultur men den skapas i en fussion av andra.

Möjligen gillar jag inte ordet blandning för det är det inte, utan istället en fusion.
Inlägg #4: Postat: 2004-06-07 14:06:00
Johanna
Förlöjliga inte våran kultur och mitt ursprung! Vi är svenskar och bor i Sverige och vi har våran kultur.
Inlägg #5: Postat: 2004-06-07 14:29:00
Lasse Thn
Som vare sig du vill det eller inte är influerad av och uppblandad med en massa andra kulturer. Förstår du inte det så....
Inlägg #6: Postat: 2004-06-07 14:48:00
pUs
Kalla det vad du vill. En svensk kultur är en svensk kultur, punkt slut. Naturligtvis är den influerad av omvärlden; annat vore väl konstigt med tanke på hur allsköns kommunikationer har krympt världen. Det gör den dock inte mindre svensk för den sakens skull.
Inlägg #7: Postat: 2004-06-08 13:00:00
Arvid Lindman
pUs har rätt. Klart vi har en svensk kultur. Och klart att den är påverkad av andra kulturer. Det fattar väl varenda människa? Det intressanta är här de som ska gå in och påpeka att den svenska kulturen är påverkad av andra kulturer. Alltså vd menar Lasse? Vart vill han komma?
Inlägg #8: Postat: 2004-06-08 19:02:00
Beckisbarnet
Midsommarfirandet exempelvis kan väl sägas tillhöra den svenska kulturen, kräftfesterna på hösten..
Löjligt att påstå att det inte finns något som är svenskt, isåfall finns det ju egentligen ingen kultur alls, utan allt är lika i alla länder. Verklighetsfrånvänt!
Inlägg #9: Postat: 2004-06-08 19:05:00
Beckisbarnet
... kanske det inte ens finns något som är specifikt mänskligt- eftersom ju alla levande varelser på jorden är besläktade och därmed uppblandade med varandra, alltså finns det heller inga mänskliga kulturer..or what?
Inlägg #10: Postat: 2004-06-10 07:42:00
Lasse Thn
Jo vart jag vill komma är att som sverigedemokraterna gör i sin strävan att värna svensk kultur sträva efter att avskärma sig från andra kulturer och hålla den svenska kulturen ren är idiotiskt...svensk kultur behövewr och mår bra av influenser utifrån...och då inte kanske bara från USA.
Inlägg #11: Postat: 2004-06-11 16:51:00
Beckisbarnet
Jag håller inte med Sverigedemokraterna därför att jag tycker deras resonemang om den svenska kulturen är både inskränkt och tröttsam..
Håller med dig Lasse..
Inlägg #12: Postat: 2004-06-11 16:55:00
Beckisbarnet
.men däremot tycker jag det är synd att svenskarna är så rädda för att våga påstå att något vi gör är svenskt och har med svensk kultur att göra. Såklart är delar i vår kultur berikat utifrån, men det är ju ändå den svenska kulturen som tagit till sig de olika traditionerna vi har. Hur kan man säga att det finns "andra kulturer" på samma gång som man säger att det inte finns någon svensk kultur? Isåfall finns det ju bara en enda kultur, och det är den mänskliga kulturen..eller?
Inlägg #13: Postat: 2004-06-11 16:59:00
Beckisbarnet
Svenskarna är otroligt rädda för att vara främligngsfienliga, och att tycka om Sverige och den svenska kulturen har blivit detsamma som att vara rasist i PK-Sverige... synd tycker jag! Däremot tycker vi alltid att det är så fantastiskt när andra folk värnar om sin kultur, konstigt att man inte får göra det i Sverige. Kan det ha med socialdemokratins trettioåriga kamp med att rasera det svenska kulturarvet att göra tro?
Inlägg #14: Postat: 2004-06-11 18:57:00
samantha
vem har sagt att vi inte får värrna om sin kultur i sverige...!
kultur är något så inviduellt och olika även inom sveriges gränser...
inget blir detsamma kan jag tänka mig... vem det än är som utövar den!
men en mkt intressant fråga!
tycker inte det behöver bli för allvarlig, kultur ska vara något vackert , härligt och underbart!
Laddar...