Inlägg #1: Postat: 2004-06-07 11:45:00
|
Gustav |
Sossegängets och för den delen hela Sveriges ryggmärgsreaktioner vid sådana här händelser är bara att beklaga. Om de verkligen vore intresserade av att förhindra t ex nationaldemokraterna från att få sympatisörer, vilket de försöker verka som om de bryr sig om, då är det ju helt fel väg att gå. Det tragiska är att de hela tiden kan göra direkt grundlagsvidriga ingrepp i människors liv medan de håller på med sin löjliga "kamp mot rasismen"...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-07 13:37:00
|
Inger |
Många poänger i framför allt de första styckena. och håller definitivt med om att vi blir alltmer, kunskapsmässigt, historielösa, vilket gynnar extrema grupper. Men sen, det finns ett aber - är nationalstaten den totala räddningen; skulle då invandrare och flyktingar integreras så enkelt? Danmark - ett gammalt bondesamhälle - är väl ett bevis på att nationalkänslan kan ä v e n ta sig märkliga otäcka omvägar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-07 14:21:00
|
Biff |
Härlig utläggning om strukturer! Ordet "samhällsstruktur" blir jag illamående av. Det är ett maktmedel för sociologer som vill bekräfta sin vetenskap. Ett försök till att skapa objektivitet i deras idéer, eftersom objektivitet är det enda som kan rättfärdiga dem. Om idéerna inte var "objektiva", skulle de inte tas på allvar. De forskar om folks beteende, och en subjektiv teori om hur folk beter sig är totalt meningslös.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-08 14:01:00
|
Sunny |
Den här gillade jag verkligen! Din lösning med tröjorna med ryggtext var kanon: Någon borde tipsa den där skolledningen om det!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-08 18:58:00
|
Mike |
Tryck upp tröjor med Gustav Adolfs dotter Kristina istället. En cool och intellektuell butch-flata som gick sin egen väg. Det är väl en bättre förebild! Dessutom hade hon ju den goda smaken, att liksom undertecknad, lämna det inkrökta Sverige och konvertera till katolicismen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-08 19:48:00
|
Patriot |
Imponerande. Fullt av konstruktiva förslag och sånt som alla borde kunna hålla med om. Men är det inte kört om man inte kan kalla sig patriot i ett land? När blev patriotism fult och varför?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-08 22:31:00
|
Lars Nilsson |
Utmärkt skrivet. När det gäller hukande rektorer påminner jag mig att det funnits fall där man på skolavslutningen vägrat hissa den svenska flaggan. Det var för stötande! Den flatheten nu kanske får ett uppsving!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-09 02:13:00
|
Josef |
Går det att rösta en 6:a på denna artikel? Den var så attans bra att den är värd mer än 5. ML, du visar vägen för Sourze.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-09 19:21:00
|
Arne H |
Det har gått så långt att det är fult att vara svensk idag i sitt eget hemland. Signalen från våra politiker och partier är följande: var tysta och tig och opponera er inte mot våran politik! Är man inte med dem, så är man automatiskt emot dem som dess fiende. Engagerar man sig för en svensk politik i Sverige istället för europeisk vilket bör vara logiskt så blir domen hård, då är man antingen främlingsfientlig, rasist eller rent utav högerextremist eller nazist. Men vad är bäst för Sverige?
|
|