Vad gör frikyrkopastorerna ikväll?

Inlägg #1: Postat: 2004-06-05 21:56:00
sten
Jag har också en känsla av att Livets ord och Jehovas vittnen äventyrar folks hälsa mer än de gör gott. Men förbjuda lär inte gå men en ordentlig uppmärlsamhet på lagbrott och framlallad ohälsa är av nöden påkallat
Inlägg #2: Postat: 2004-06-05 21:57:00
sten
Och hur är det med pingstvännerna i övrigt?
Inlägg #3: Postat: 2004-06-05 23:31:00
Robert
Nä, jag håller med om att man kanske inte kan förbjuda eftersom det strider mot yttrandefriheten och föreningsfrihet, men kanske kan man klassa religion som psykisk ohälsa och erbjuda hjälp till de som är drabbade.
Inlägg #4: Postat: 2004-06-05 23:32:00
Sunny
Robert: Så har jag alltid tyckt.
Att försöka pracka sin tro på andra är en andlig kränkning.
Inlägg #5: Postat: 2004-06-06 13:30:00
Inger
Stopp, är ni ute på djupt vatten nu? Ni sätter likhetstecken med religion, alla frikyrkorörelser, religiositet i stort och - s e k t e n! Mycket farligt! Vi kan nu tala om hets mot folkgrupp...
Jag kan t ex i n t e se Frälsningsarmén som en sekt.
Inlägg #6: Postat: 2004-06-07 00:48:00
Robert
Inger: Nä, jag anser att religion i alla dess former är djupt osunt. Alla former av religion undertrycker ifrågasättande eftersom de vanligtvis bygger på heliga skrifter som inte får ifrågasättas. Därmed undertrycker de människors förmåga att agera som fria individer. Det är bara olika grader av samma sak.
Inlägg #7: Postat: 2004-06-07 12:53:00
Inger
Vad med religoisitet? Vet du a l l a svar? Är levandets logik a l l t i d rationell?
Inlägg #8: Postat: 2004-06-08 12:52:00
Sunny
Booth var utblottad när han startade frälsningsarmen o dog som millionär efter att ha" hjälp de fattiga" hela livet. Lönande. Fotfolket i armen är extremt lågavlönade o består ofta av äldre ensamma kvinnor utan utbildning. Jag bodde på ett hem för hemlösa kvinnor i Oslo något år o efter detta ger jag inga pengar till dem.Jag handlar mycket på Myrorna men är medveten om att överskottet i Stockholm i många år bara gått till armens anställda.
Inlägg #9: Postat: 2004-06-08 12:54:00
Sunny
Robert: Men visst är det en gradfråga. Det finns många annars förnuftiga människor som har en äkta tro på en gud även om jag inte kan förså det. Bara acceptera det o hoppas att de har glädje av det i livets kriser.
Inlägg #10: Postat: 2004-06-09 14:01:00
Inger
R e l i g i o s i t e t behöver fortfarande i n t e ha ett jävla dugg med mono- eller polyteistiska religioner att göra! Jag är själv ateist, har ingen personlig gud att förlita mig på, utan endast bara mig själv. Men jag kan ändå finna mitt liv och växelverkan/samspelet med natur och andra vara "gudomlig", något högre än vad förnuftet överhuvudtaget kan förklara!
Inlägg #11: Postat: 2004-06-09 21:46:00
Sunny
Du har rätt I. Se mitt svar under min länk. Vi bär alla ett behov av andlighet inom oss.
Laddar...