|
Inlägg #1: Postat: 2004-06-05 15:22:00
|
|
forts. |
Det har aldrig funnits en stat styrd av total marknadsekonomi och ej heller tvärtom. Det är just infrastrukturen som hindrar detta! Det inser nog alla, att ju mer komplicerat ett samhälle blir ju även mer sårbarare blir det. Med eller utan kärnkraft.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-05 15:23:00
|
|
forts. |
Frågan är snarare om vi inte redan har gjort en fatal groda genom att vi stoppade just en annan energimöjlighet, den som baserades på fusion? En forskning som "kom av sig" just för att väte är gratis som råvara... No money, no honey, säger kapitalisten och skiter fullständigt i det som i n t e kostar pengar, då det kan ju inte ha något värde i sig självt?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-05 16:31:00
|
|
Lars Nilsson |
Det verkar som om alla som kommenterar atikeln har fått för sig att alla kärnkraftverk i världen och i Sverige är statligt ägda. Så är ju inte fallet! Och än så länge är det bara ett kärnkraftverk som fått härdsmälta. Ett statligt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-05 18:26:00
|
|
Robert |
Lars Nilsson: Det är inte så säkert att alla tror. Det som alla givetvis reagerar på är det illa dolda antidemokratiska budskap som Johnny Munkhammar för fram. Ett resonemang som går ut på att "marknadens frihet" skulle vara viktigare än demokratiskt fattade beslut om säkerhet etc.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-05 18:27:00
|
|
Robert |
Jag är visserligen intresserad av kärnkraftverk och kan tänka mig privata sådana under ett statligt regelverk, det är inte det, men den frågan kommer i skymundan när Johnny inte respekterar demokrati.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-05 20:52:00
|
|
Lars Nilsson |
Och exakt, vilket demokratiskt beslut är det Johnny inte respekterar? Kärnkrafttankeförbudet? En lag helt unik i världen och mer passade Nordkorea än en demokrati.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-05 21:58:00
|
|
Inger |
Svar 3: Lars, ditt påstående om "härdsmälta" är en sanning med modifikation. För att inte tala om händelser, som genom åren har tystats ner? Ett samhälles infrastruktur är i allra högsta grad beroende av energikällor. Har du inte läst på om industralismens barndom, då privata intressen -kapitalismen - just styrde infrastrukturen utan hänsyn till nuet el. framtidens avkommor?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-05 22:08:00
|
|
forts |
Även den mest mörkblåe moderaten inser väl att privata vinstintressen ska man inte låta ta över i områden som t ex rör ett lands energiförsörjning.
Dessutom: J M: s passionerade intresse för energi, Hm! - gäller endast kärnkraftverken - är inte ny. För privata intressen är det alltså större än en "guldgruva" det handlar om...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-05 22:29:00
|
|
Lars Nilsson |
Jo, jag har läst. Det många tycks ha glömt är att även under industrialismens/kapitalismens barndom gav industriarbete ett bättre liv än alternativet jordbruksarbete. Dessutom var detta början till ett aldrig tidigare skådat välstånd för världen folk.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-06-05 22:35:00
|
|
forts |
Menar Inger verkligen att all energiproduktion skall vara statligt? För om kapitalisterna är odugliga ägare, vem skall då äga. Själv tycker jag staten skall vara kontrollmyndighet. Men det är väl en tokliberal ståndpunkt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-06-05 22:49:00
|
|
Robert |
Lars Nilsson: Det räcker att begränsa sig till Johnnys titel för att se vad jag menar, han säger: "Driva kärnkraftverk, en rättighet i en fri marknad". Här ringer varningsklockorna!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-06-05 22:50:00
|
|
Robert |
Hur kan man prata om att den fria marknaden skulle kunna ge någon rätten till att bedriva en verksamhet som potentiellt riskerar alla människors hälsa? Johnny låter påskina att den fria marknaden skulle vara en makt som antingen kan ge rättigheter, eller att den fria marknadens existens per definition skulle medföra rätten att bygga kärnkraftverk.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-06-05 22:50:00
|
|
Robert |
Men den fria marknaden har inte makten att ge några rättigheter, och i definitionen av den fria marknaden ingår inte några utsagor om kärnkaftverk. Det som Johnny helt förbiser är att detta är en demokratisk fråga, och inte en fråga som har ett givet svar enligt marknadskrafternas regler. Vi måste fråga folket efter vilka risker de är beredda att ta för det som finns att vinna.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-06-05 22:51:00
|
|
Robert |
En debatt om kärnkraften bör således handla om säkerheten och ekonomin kring ett kärnkraftverk. Johnny pratar altså om två saker som inte har med varandra att göra, vilket gör att man kan börja fundera över om Johnny anser att den fria marknaden är viktigare än demokratiska beslut.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-06-05 22:51:00
|
|
Robert |
Okej, kanske det inte finns grund för att säga att Johnny med säkerhet är antidemokrat, men jag tycker ändå att hans sätt att uttrycka sig tangerar antidemokrati, och att det är provocerande.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-06-07 12:23:00
|
|
Inger |
Svar 9 Lars, du skriver: "ett aldrig tidigare skådat välstånd för världens folk." Våra livsvillkor har radikalt förändrats 2 gånger i mänsklighetens historia. Och på knappt 300 år har vi lyckats med att s k a p a all jävla sköns elände så att man numera v e r k l i g e n har någon anledning till att bli religiös, i väntan på en ekologisk domedag?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-06-07 12:24:00
|
|
forts. |
Det finns skuld att betala, då vi med ständig tillväxt i ”humanismens” namn utraderade all tänkbar biologisk hänsyn.
Svar 10 Jag uttrycker mig inte så att "kapitalisterna är odugliga ägare". I infrastrukturer, som är kostsamt, kan, och har privata intressen varit av viss nödvändighet. Men att p r i o r i t e r a vinstintresse i ett lands totala energiförsörjning vore, och är, katastrofalt ur flera aspekter.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-06-07 12:26:00
|
|
forts. |
Ditt förslag om ett privat ägande med statlig översyn räcker alltså inte. Alla företagare vet t ex hur man fifflar med årsbokslut, att säkerhet är bl a en kostsam historia. Vad gäller institutionernas betydelse för ekonomisk tillväxt i ett land, så är det just en sak man inte ska leka med och det är just medborgarnas förtroende och tillit till att myndigheter, staten sköter sina jobb!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-06-07 13:04:00
|
|
forts. |
Om det undergrävs skapas en inneboende m i s s t ä n k s a m h e t och ett uthållig demokratiskt system sätts ur balans.
Ska vi gå till världen så kan vi redan se hur Ryssland och USA har tjänat miljarder på uranbrytning, speciell uran som behövs i verken. väljer ut platser, gärna små nationer utan autonomt styre, för att dumpa avfallet på.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-06-07 13:05:00
|
|
forts. |
Konstigt att man i n t e har satsat på, forskat kring en annan vettigare energikälla, såsom vätefusionen? Hela säkerhetsprocessen kring kärnkraftverk är fortfarande olösta. Men, det skiter JM fullständigt i när han propagerar för kärnkraftverk som förträfflig energikälla. Likt kocken Möller gör för sina kryddor, men tillägger: "Det får jag betalt för att säga, men det gör inget. Jag använder dem ändå."
|
| |