|
Inlägg #1: Postat: 2004-05-30 12:22:00
|
|
Arvid Lindman |
Undersökningen verkar solid. Men Nationaldemokraterna är väl någon sorts högerextremer? Jag har inte läst deras skrifter så jag går på hörsägen bara. Jag kan gissa att undersökningen kommer att klassas ner som ovetenskaplig innan den blir läst av den anledningen. Och därmed jag också eftersom jag gick in på sidan och läste undersökningen. Jag har förstås "avslöjats" som fascist som över huvud taget tittade på denna hemsida. Att människor som jag får finnas? Det är nog fel tycker många.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-31 12:18:00
|
|
ordbajsare |
Föga förvånande för att komma från nationaldemokraterna så är det något smygrasistiskt över formuleringarna och sättet det hela läggs fram på. NS är uttalat rasistiska och det är skrämmande att de får ta plats i politiken.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-31 17:55:00
|
|
Arvid Lindman |
Det kan säkert stämma. Men vad är det då som är smygrasistiskt i formuleringarna och sättet det hela läggs fram på? Det kunde ju vara bra att veta. Särskilt som ingen annan gjort samma sorts undersökning om jag fattat rätt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-31 18:10:00
|
|
Undrande |
Det spelar nog inte så stor roll vilka hemska epitet ni än hittar på och försöker smutskasta t ex ND och många andra som faktiskt vill belysa och göra något åt dessa problem i samhället. Folk har börjat förstå och se vilka det är som döljer och undanhåller dessa uppgifter. Ni försvarar ju brottslingar. Det är Ni som kommer att få stå vid ”skampålen” och skämmas i framtiden.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-31 18:37:00
|
|
Undrande |
Självklart kunde de ha omformulerat någon enstaka mening för att den lät löjlig, men annars ser det väldigt bra ut. Det är inte många som tar ställning för våldsoffren och mot den rasism svenskar utsetts för. Men det är klart, det man inte vet dvs. inte står i dagstidningar har man inte huvudvärk av?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-01 00:13:00
|
|
Arvid Lindman |
Jag är inte så misstänksam av mig. Om någon hade gett en länk till någon vänsterextrem sajt och sagt att de var smygrasister hade jag också sagt att det nog kan stämma. Men jag hade frågat då också vad det var som var smygrasistiskt. Jag tog för givet att det fanns något smygrasistiskt på sajten eftersom ordbajsare påstod det. Men han har ju inte svarat. Men det kanske var dumt av mig att tro på honom utan vidare. Det kan jag medge.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-01 12:02:00
|
|
Stefan_B |
Jag läste igenom den länkade rapporten och då särskilt den del där de redovisar använd metod. Jag är inte så särdeles väl bevandrad med statistik så jag vet inte om något i undersökningen är direkt felaktigt. Vad som kanske kan vara nämnvärt är att de faktiskt påtalar sin egen subjektivitet i sammanhanget, dvs. hur de har valt att formulera termer etc., t.ex. "särskild råhet" och deras definition av våldtäkt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-01 12:09:00
|
|
Stefan_B |
Vad jag skulle invända mot när det gäller NDs undersökning så är det väl främst att den inte tar någon hänsyn till mörkertalet, dvs. icke anmälda våldtäkter, vilket gör att man bör ifrågasätta huruvida deras siffror är representativa för verkligheten. Sedan bör man fråga sig huruvida Stockholms län är representativt för Sverige. Till sist också, naturligtvis, bör man ha i åtanke att det är en politisk opinionsskrift, där en "lösning på problemen" presenteras.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-01 12:14:00
|
|
Stefan_B |
Det är just denna "lösning" som jag, och rimligtvis de flesta andra som ogillar ND, hakar upp oss på. De menar att om vi bara inte hade släppt in invandrarna så hade de kvinnorsvenskor som våldtagits av dem sluppit bli utsatta för det, och därför ska vi införa restriktioner på invandringen. Det må vara en lösning, men i mina ögon så är det en dålig lösning. Särskilt eftersom vi fortfarande har kvar de "svenska" våldtäktsmännen...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-06-01 14:41:00
|
|
Jörgen |
Stefan_B, är inte en partiell lösning bättre än ingen alls? Om man tolkar dig ordagrant så verkar du tycka att vi inte ska göra någonting, innan vi har en "one-size-fits-all"-lösning på HELA problemet. Men det kanske är så att vi får lösa en mängd delproblem, ett i taget.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-06-02 11:15:00
|
|
Stefan_B |
svar 10: en partiell lösning kan vara bättre än ingen alls. Men i det här fallet så är det en väldigt trubbig lösning. En överväldigande majoritet av invandrarna begår INTE sexualbrott, varför ska vi straffa dem? Det är lika orättvist som att säga att samtliga män bär ansvar för samtliga våldtäkter. För säkerligen vill du inte straffas för att någon annan man våldtar?
|
| |