Ska Sverige härbärgera terrorister?

Inlägg #1: Postat: 2004-05-28 18:09:00
Mike
Skillnaden är bara vilka resurser de har, säger du. Javisst, plus det lilla obetydliga detaljen att den ena sidan vill genomföra en islamistisk revolution där kvinnor totalt saknar mänskliga rättigheter.Där man bavarar hedern genom att mörda sina barn. Där musik och konst är förbjudet. Där det är skottpengar på judar och otrogna. Där rättskipningen bygger på mullornas uttolkning av Koranen och där straffen består av stening, stympning och halshuggning.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-28 21:07:00
Johan
Åhh.. Så jag har fel, du har rätt och USA kan inte ha fel. De har bara rent mjöl i påsen. Visst är det synd om Isreal som ska råka ut för palestinernas vrede, vad har de gjort dem? Låt oss ta talesättet "Det är inte en:s fel när två träter" och ändra det till "Det är syndabockens fel oavsett omständigheter"
Inlägg #3: Postat: 2004-05-28 21:09:00
Johan
Jag tycker att terrorism suger. Men jag tänker mycket i banor av orsak och verkan. Jag frågar mig varför de tycker så illa om USA. För övrigt så tycker jag bättre om talesättet i dess orginalform.
Inlägg #4: Postat: 2004-05-28 21:21:00
Johan
Det är väldigt egocentriskt att säga att sitt sätta att vara och leva är det rätta. Amerikanarna gör det gång på gång. USA behöver sina fiender. De har inte en försvarsmakt som motsvarar att kunna försvara sitt land.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-29 10:54:00
Dredger
Äh, kom in i matchen, Mike! Det går inte att först utnämna allt av arabisk härkomst som primitivt och pöbel och sen kräva att de inte hyllar sina döda och hatar sina fiender. Dylikt har skett och sker inom alla kulturer. Det enda som avgör är graden av kulturell polityr. Sen så var ju inte skändandet av kropparna i Falludja någon lynchning i klassisk amerikansk söderstil utan mer ett ovärdigt hanterande av resterna av några amerikanska legosoldater ;-
Inlägg #6: Postat: 2004-05-29 16:52:00
Mike
Johan det heter "etnocentriskt". Jag tycker du ska ta det lite lugnt med internet ett tag, koncentera dig på att gå ut högstadiet och sök sedan in på någon inte allför teoretisk linje på gymnasiet. Läs så mycket du kan klassikerna är bra fråga på biblioteket och försök att vara vaken på historielektionerna. Lycka till.
Inlägg #7: Postat: 2004-05-29 18:19:00
Johan
Mike, varför antar du så mycket? Det blir bara fel. Är det meningen att jag ska hänga på och skriva spydiga saker om ditt sätt att uttrycka dig? Du kanske är road av ett sådant utbyte men jag finner inget nöje i det. Svara mig istället varför du tror att det finns terrorism? Varför självmordsbombar palestiner och tjetjener?
Inlägg #8: Postat: 2004-05-29 19:49:00
Svar
Därför att det finns fanatiska religiösa, i det här fallet muslimer, som dessutom är politiskt indoktrinerade, lågutbildade och har svaga egon och därför är lättledda. Jämför gärna med andra religiösa sekter av olika slag!
Inlägg #9: Postat: 2004-05-29 19:49:00
Svar
Därför att det finns fanatiska religiösa, i det här fallet muslimer, som dessutom är politiskt indoktrinerade, lågutbildade och har svaga egon och därför är lättledda. Jämför gärna med andra religiösa sekter av olika slag!
Inlägg #10: Postat: 2004-05-29 23:37:00
Johan
Bör man oroa sig för amerikanarna då? De är ju ganska religösa av sig över lag och så har de haft en hel del konstiga sekter till och från. Amerikanska folket verkar även vara lättledda. Majoriteten av dem tjänar lite och få har högre utbildning. Finns det andra håll man bör rikta sin oro åt?
Inlägg #11: Postat: 2004-05-30 02:00:00
Mike
Hör du inte vad jag säger pojkvasker? Vad gör du föresten uppe så sent? Marsch pannkaka i säng annars blir det risbastu!
Inlägg #12: Postat: 2004-05-30 12:30:00
Arvid Lindman
Måste nog hålla med Mike här. Johan frågade i annan tråd vad ordet utlänning betydde. Försökt förklara detta men är inte säker på att det gick in i alla fall. Johan. Du kanske ändå skulle gå in för läxläsning i stället för att debattera här? Allvarligt talat alltså.
Inlägg #13: Postat: 2004-05-30 20:09:00
Kristina
har ni inte avvikit litet från ämnet nu? Ska Sverige ta hand om alla
missanpassade farliga terririster var det frågan om..och svaret är och borde ett stort NEJ
Inlägg #14: Postat: 2004-05-31 11:36:00
Johan
Arvid, du tar upp en annan tråd. Jag anser att utlänning är ett illa valt ord när man ska föra statistik. Jag frågade vad som avsågs med utlänning i sammanhanget eftersom att det inte verkade handla om medborgarskap. Debattera? Ni håller på och hittar på fåniga saker kring mig. Är jag förlöjligad eller är ni fåniga?
Inlägg #15: Postat: 2004-05-31 11:39:00
Johan
Kristina, jag håller med dig om att vi inte ska ta hand om alla missanpassade farliga terrorister. Men man ska passa sig för att börja avvsia folk redan vid misstanke. Det drabbar så lätt oskyldiga. Hela terroristgrejen gick väl ut på att skydda oskyldiga? Vi borde föregå med gott exempel.
Laddar...