|
Inlägg #1: Postat: 2004-05-28 17:29:00
|
|
Johan |
Sopa inte osäkerheten under mattan! Ifrågasätt själv kritiskt dina siffror. Varför ger olika undersökningar olika resultat? Vad skiljer undersökningarna åt?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-28 17:31:00
|
|
Johan |
Påpeka vilka troliga skillnader det finns mellan statistiken och verkligheten. För det är väl ändå verkligheten som är intressant att beskriva? Till min nästa utvärdering ska jag strukturera kritiken i förslagsvis en punktlista.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-28 17:34:00
|
|
Johan |
Spinner vidare på svar 1. Genom att analysera dina siffror och redovisa hur tillförlitliga de är för det statistiksa underlaget ger dem mer tyngd. Ett osäkerhetsmoment mindre. Relationen mellan statistik och verklighet är helt klart den svåraste men att bara redovisa något gör att man åtminstone uppmärksammar läsarna om att det är skillnad.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-28 17:50:00
|
|
Johan |
Tänkte läsa igenom din artikel igen för att kunna bidra till en dialog kring något annat än just nationaliteter men snubblade över detta exempel på vad jag menar i #2: Du skriver "De flesta våldtäkter begås inomhus, cirka var tionde stannar vid försök." Hämtat direkt ur statistiken hos BRÅ, men ser verkligheten ut så?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-28 17:54:00
|
|
Johan |
Beroende på hur försök till våldtäckt definieras kan mitt förra inlägg bli helt åt skogen. Men jag inbillar mig att det tex i relationer och bland ensamma tragiska män borde finnas någon form av trevande försök men att man inser att det är fel och avbryter. Liknande självmordsförsök, som misslyckas för att det ändå finns hopp. Ett rop på hjälp..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-28 19:27:00
|
|
Sören Wallsten |
Tack för din kritik. Men som jag känner nu blir det inga fler artiklar.
Det blev alldeles för mycket kritik och fel. Jag ska inte fortsätta med det jag gjort inklusive hemsidan. Någon annan får ta över.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-05-30 01:10:00
|
|
Stefan_B |
Tråkigt att du känner så, Sören. Jag menar, du har ju uppenbarligen ett intresse i ämnet, samt viljan och energin att faktiskt försöka förmedla den kunskap som du tillägnar dig. Det är ju halva jobbet. Visst, den här artikeln utvecklades kanske inte som det var tänkt, men vore det inte möjligt att försöka dra lärdom av det som skedde snarare än att bara ge upp?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-05-30 03:21:00
|
|
Undrande |
Stefan_B: Hur var det tänkt? Hur hade du velat att det skulle vara?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-01 11:29:00
|
|
Stefan_B |
svar 8: citat av herr Wallsten: "Synd att det blev sådan fokus på invandrarnas andel vid våldtäkter.". Hans kommentar finns i kommentarlistan, det är bara att läsa. Hade jag själv presenterat ett sådant här material så hade jag nog åtminstone hoppats på en saklig debatt rörande mer än bara en av de presenterade faktorerna, som herr Wallsten säger...
|
| |