Killar dömdes för att ha kallat tjejer horor

Den här tråden diskuterar artikeln Killar dömdes för att ha kallat tjejer horor.
Inlägg #1: Postat: 2004-05-28 16:36:00
Sandra
Go Billy! Jag gillar det du säger.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-28 16:46:00
Dagens ungdom har det hårt..
De dömdes till 20 timmars ungdomstjänst, det motsvarar ett års fängelse.
Inlägg #3: Postat: 2004-05-28 17:06:00
lärarinna
Det är invandrardräggen som har börjat med detta ofog! Därför är det bra att man äntligen reagerar. Men säkert kommer nån att kalla det för rasism!
Inlägg #4: Postat: 2004-05-28 17:36:00
Mike
Tur att vi har polis och rättsväsende som kan använda sina resurser för att se till att ungdomarna vårdar sitt språk. Till skillnad från föräldrarna ha de väl inget annat för sig....
Inlägg #5: Postat: 2004-05-28 18:35:00
Undrande
Hur kan det anses kränkande att nån fjant kallar en hora? Det är väl om nått den som säger det som gör bort sig? Tycker att förolämpning är det klart fånigaste brottet i svensk lagstiftning. Lär barnen att inte bry sig om vad de blir kallade istället. Bättre självförtroende är vad barn behöver, inte rätt i domstol.
Inlägg #6: Postat: 2004-05-28 20:27:00
Björn
Farligt att tro att domen är en seger. Förolämpningar är förnedrande och ska bestraffas, så långt är domen är riktig. Men detta rörde just ordet "hora". Språkbruket förändras ju, men människosynen förblir densamma. Hur ska man hålla reda på vilka ord man ska få kalla varandra för och vilka inte? Någonstans känner jag att problemet egentligen ligger djupare än i själva ordet.
Inlägg #7: Postat: 2004-05-29 11:43:00
Christian
vad får man veta om bakgrunden till att man kallat dem horor? Ingenting..
Inlägg #8: Postat: 2004-05-29 16:52:00
Marcus
Vi har tappat alla proportioner.
När jag var liten och någon kallade mig något dumt sprang jag till fröken eller mamma och beklagade mig.
Då sa dom "bryr dig inte om dom så slutar dom"
Jag brydde mig inte om dom, och dom slutade.
I dag går vi till domstol.
Vi har tappat alla proportioner.
Inlägg #9: Postat: 2004-05-29 16:58:00
Marcus
Jag säger Hora till mina vänner hela tiden! Men det är ju för att jag älskar dom ;-

När jag var liten så var det en ordentlign förolämpning att kalla någon för "Moderat".
Kapten Haddcok har ju många fina ord. :- Bärplockare! ;-
avkomma av oren hynda
Äh jag tycker att Hora är ett finnt ord, men Böghora är bättre
Inlägg #10: Postat: 2004-05-30 08:45:00
Ilona B
Vad synd att Tumba killarna inte kallade sitt offer för hora också. Då kanske killarna hade kunnat få några timmars samhällstjänst åtminstone.
Inlägg #11: Postat: 2004-05-30 15:41:00
urban
nu har horan också fått legalt skydd! vi får inte kalla någon för något snart och inte kränka någon överhuvudtaget. vi är alla - genom lagstiftningen - på väg att bli buddhister! förut fick man ju inte kränka kungen och andra höga höns, nu får man snart inte kränka någon.
Inlägg #12: Postat: 2004-06-06 23:43:00
Martin
Ok, jag håller med om att det är hemskt, kränkande och nervärderande för tjejen i fråga att bli kallad hora och dylikt i en lång period och mår dåligt av det.
Men hur skulle det bli i motsatta situationen? Om en tjej trakasserat en kille med ord som "bögjävel", "horunge" eller "jävla cp-barn". Skulle tjejen i denna fråga få samma behandling som killen/killarna som trakasserade tjejen i artikeln? Troligen inte.
Laddar...