Fakta om våldtäkt

Inlägg #1: Postat: 2004-05-28 16:29:00
Sören Wallsten
Om du menar underlaget på min hemsida så är det inte slumpmässigt urval. Jag hämtade de från tidningar och polisens allvarliga händelse.

Men det går att se ett möster i allafall.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-28 17:05:00
"
Visst kan du se mönster i statistiken. Men hur ser verkligheten ut? Det är inte bara ditt urval som filtrerar verkligheten utan även vilka som väljer att anmäla. Man måste ta hänsyn till dessa filter om man vill dra slutsatser om verkligheten.

Frågan efter citatet var retorisk och svaret är nej.
Inlägg #3: Postat: 2004-05-28 17:11:00
"
Jag menar inte att kritisera ditt urval för jag förmodar att du helt enkelt tagit vad som finns tillgängligt. Det är dem som drar förhastae slutsatser som som jag vill nå. BRÅ har en kurs i hur man tolkar statistik på deras hemsida. De nämner bla vanliga fallgropar vid sexualbrott i någon av de tidigare lektionerna har jag för mig.
Inlägg #4: Postat: 2004-05-28 17:13:00
"
Vanliga fallgropar när man tolkar statistik och inte när man utövar sexualbrott är det självklart som avses med den klumpiga formuleringen ovan. Ordet förhastade var tänkt att stavas rätt men det blev visst fel i all hast.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-28 19:32:00
Sören Wallsten
Jag ville helst gå igenom anmälningarna för våldtäkt vilket skulle ge bästa urvalet. Men de är hemliga så jag fick göra det näst bästa. Jag är lite snabb att dra slutsatser ibland, det vet jag.
Laddar...