|
Inlägg #1: Postat: 2004-05-25 22:05:00
|
|
Malin Michea |
Jag tycker att din artikel var bra och upplysande. Som du säger är det svårt att dra slutsatser av sådant material.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-25 22:07:00
|
|
Sören Wallsten |
Jag skulle gärna vilja ha lite bredare debatt. Men det är bara att inse att det inte går att göra något åt våldtäker eller andra brott med. Säger man något fel som inte passar in så blir det kritik.
Inte mycket att göra åt antar jag. Jag har gjort mitt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-26 00:15:00
|
|
Arvid Lindman |
Din artikel var helt OK. Att det blev så mycket diskussion om invandrare beror på att många människor blir uppjagade och arga när något som har att göra med invandring diskuteras. Och då kan det bli långa diskussioner. Ta inte åt dig personligen av det.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-26 01:18:00
|
|
Josef |
Om en minoritet i samhället står för en majoritet av våldtäktsfallen då tycker jag det är uppseendeväckande. Dessutom har jag tagit del av annan mer detaljerad statistik när det gäller gruppvåldtäkter och grova våldtäkter! Där är även etniskt ursprung på gärningsmännen är kartlagt samt en skala över grovheten. Ska vi flytta fokus från detta? Någon gång måste även obekväma sanningar fram. Det var ju detta du satte fingret på... förstår du?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-26 01:28:00
|
|
Josef |
Jag förstår att vissa kan bli upprörda över att några svenska flickor blir skändade av denna minoritet i en ständigt ökande omfattning. Men det är bara ett litet pris vi betalar för den mångkultur vi fått på köpet. Några tusen svenska flickor kommer att få uppleva baksidan, men det är det värt!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-26 10:32:00
|
|
Stefan_B |
Jag tycker ändå att din artikel var mycket bra av det enkla skälet att du faktiskt höll dig till att redovisa fakta och inget annat. Normen är ju annars på ställen som detta att man blandar fakta och åsikter.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-05-26 20:14:00
|
|
Johan |
Kan det inte vara så att en fantombild besannas? Att ha en annan dialekt kan mycket väl vara tillräckligt för att bli tagen för utlänning i en sådan situation, tror jag.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-05-26 20:28:00
|
|
Johan |
Utlänning förresten? Är det verkligen turister som gör så många våldtäckter i Sverige?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-05-26 22:23:00
|
|
Mike |
Svar 4, "Om en minoritet i samhället står för en majoritet av våldtäktsfallen då tycker jag det är uppseendeväckande." Naturligtvis är det en minoritet som står för våldtäkterna. En ytterst liten minoritet "våldtäktsmän" står för 100 av alla våldtäkter. Vad har dessa gemensamt? Det är den intressanta frågan.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-05-27 01:25:00
|
|
Undrande |
Mike, varför är Det intressant? Du kommer bara upptäcka att skillnaden är enorm. Att de flesta och grövsta våldtäkterna står män och pojkar med invandrarbakgrund. Den bilden platsar inte i din något fyrkantiga bild av verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-05-27 09:59:00
|
|
Stefan_B |
svar 10: Undrande, du stirrar dig så blind på skalet att du missar apelsinen. Att "invandrare" står för de flesta och grövsta våldtäkterna? är i sig inte intressant. Vad som är intressant är vad som skiljer dem från den majoritet av andra män/invandrare som inte våldtar. Att lösa våldtäktsproblemet genom åtgärder mot "invandrare" är lika effektivt som att försöka döda mygg med yxa...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-05-27 10:27:00
|
|
Arvid Lindman |
Jag har tidigare föreslagit att man ska föra statistik för att se från vilka länder våldtäktsmän kommer. Detta borde vara i linje med vad Stefan-B tänker sig. Han undrar ju vad som skiljer våldtäktsmän från icke våldtäktsmän. Då bör detta vara en faktor. Men jag förstår inte liknelsen med yxan.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-05-27 23:24:00
|
|
Åsa |
Se på finland, har de samma problem? Knappast!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-05-27 23:43:00
|
|
Stefan_B |
svar 10: Döda mygg med yxa ineffektivt, resultatlöst. Och visst kan det vara relevant att ta hänsyn till vilket ursprungsland en våldtäktsman har, men det är i sig oanvändbart. Det är en möjlig faktor, inte orsaken, och bör behandlas därefter.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-05-27 23:49:00
|
|
Stefan_B |
svar 11: Åsa, för allmänbildningens skull erbjuder jag dig två uppgifter, en lätt och en svår. Den lätta är att bevisa ditt eget påstående. Den svåra är att förklara varför den är sann. För du kan väl inte ha råkat haspla ur dig något som du inte vet stämmer? Lycka till!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-05-28 11:51:00
|
|
Orvar |
Borde det inte vara män i en viss ålder som står för majoriteten av våldtäckterna?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-05-28 15:58:00
|
|
BRÅ Statistikskolan lektion 3 |
Våldsbrott, där gärningsman och offer är bekanta, anmäls i mindre utsträckning än brott mellan obekanta.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-05-28 20:42:00
|
|
Johan |
#12. Tror du att våldtäktsman är en nationalitet? Hör du inte själv hur konstigt det låter att det som skiljer en våldtäktsman från en icke våldtäktsman är från vilket land de kommer? Snacka om att försöka dra alla över en kam. Våldtäktsmän kommer inte att vara i majoritet av invandrarna från något land vågar jag påstå.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-05-28 20:46:00
|
|
Johan |
Lektion 8 i BRÅ:s statistikskola har titeln "Statistik om gärningsmän" och handlar om hur man tolkar just sådan statistik. En personlig favorit är medelåldern på gärningsmännen vid källarinbrott. Utmärkt exempel.
Länk: bra.se
|
| |