Fakta om våldtäkt

Inlägg #1: Postat: 2004-05-25 21:51:00
Sören Wallsten
Visst är de fakta jag lägger fram sanna. Men eftersom det är så lite underlag kan man inte dra för stora slutsatser av det.

Hade jag vetat att det skulle bli sådan fokus på invandrarna andel vid våldtäkter hade jag nog skrivit på annat sätt. Det var bara en liten del av artikeln.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-26 10:40:00
Stefan_B
Ett förtydligande: jag insinuerade naturligtvis inte att du blåljuger utan menade precis som du säger att eftersom underlaget är begränsat så är det svårt att säga huruvida det är representativt för "verkligheten" eller inte.
Inlägg #3: Postat: 2004-05-26 11:20:00
data
Sanningen, Stefan B, kan aldrig vara "rasistisk"! Fakta är fakta och ingenting annat!
Inlägg #4: Postat: 2004-05-26 21:16:00
Johan
Statistik kan vara rasistik. Eftersom att det går att vinkla statistik till att få den att visa vad man vill. Vad är det för urval? Hur ledande var frågeställningen? Det är lätt att blåsa liv i en fantombild mha statistik.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-27 01:59:00
Undrande
Anna Linds mördare var ju "svensk" och "blond" i början innan verkligheten han ikapp. Resten vet vi ju! Johan, problemet är att media försöker mörka verkligheten genom att, just det, vinkla statistik eller att inte redovisa den alls om den inte stämmer överrens med den "verklighet" de vill skildra. Det var därför Sören Wallstens artikel av ett undantag.
Inlägg #6: Postat: 2004-05-27 02:02:00
Undrande
Förlåt. Anna Lindh hette hon. Och "Det var därför Sören Wallstens artikel av ett undantag." ska vara "Det var därför Sören Wallstens artikel var ett undantag."
Inlägg #7: Postat: 2004-05-27 09:49:00
Stefan_B
svar 5: du berör, kanske omedvetet, själva problemets kärna: att ibland är "sanningen" svår att hantera. Att Anna Lindhs mördare var ickesvensk är i sig helt irrelevant, men blir tyvärr ändå betraktat som signifikant av många människor.
Inlägg #8: Postat: 2004-05-27 13:35:00
Johan
När media rapporterar om ett fall i taget så kan de ju inte strula till fakta. Att de lägger subjektiva filter på det hela och lägger in sina egna värderingar är dåligt och passar bättre i en krönika än en artikel.
Inlägg #9: Postat: 2004-05-27 13:39:00
Johan
Att mördaren skulle ha varit blond missade jag helt. Att mördaren är svensk tror jag fortfarande. Vad vet vi om verkligheten? Jag efterlyser statistik på området.
Inlägg #10: Postat: 2004-05-27 13:41:00
Johan
Jag har inte sett något material som man kan dra statistika slutsatser ur. Materialet duger till att bejaka sina fördomsfulla slutsatser, dragna innan man sett materialet.
Inlägg #11: Postat: 2004-05-29 01:25:00
Undrande
Svar 7, det är inte alls irrelevant. Vi vet än idag inte om han hade motiv eller inte, det togs aldrig upp under rättegången. Sedan har hans onormala uppväxt också satt sina spår. Hade han varit helsvensk och inte blivit skickad runt som en jo-jo mellan två länder under sin uppväxt, så hade säkert aldrig detta hänt. Så snälla, säg inte att det är "irrelevant".
Inlägg #12: Postat: 2004-05-29 13:27:00
Johan
Undrande, jag håller med dig. Det är för djävligt att många invandrare blir dåligt mottagna i det svenska samhället. Vissa nationaliteter verkar ha det värre med fördomar mot sig. Blir inte en fd norrman bättre mottagen än någon som kommer ifrån sydöst? Sydöst relativt Sverige.
Inlägg #13: Postat: 2004-05-30 01:00:00
Stefan_B
svar 11: joho då, det är irrelevant I SIG! Att han är av utländsk härkomst betyder inte ett piss. Att han skickades som en jojo mellan två länder är däremot väldigt relevant.
Inlägg #14: Postat: 2004-05-31 12:13:00
ordbajsare
Det kanske är just jojo-behandlingen som är det farliga. Inte gränsöverskridningen. Jag tror att det är att ha sina nära splittrade och känslan av att kastas runt i livet som är det dåliga. Även om passkontroller kan vara nog så hemska så tror jag inte att det i sig skulle ge en tragisk barndom.
Laddar...