Bussa rosengårdsbarnen till svensktalande skolor!

Inlägg #1: Postat: 2004-05-25 20:51:00
Johanna Karlsson
"Invandrartrött" föreslår att vi bussar dem tillbaka till sina hemländer och Sunny plockar upp de rasistiska föräldrarna. Varför ska vi undvika att reta dem? Det gick inte att hitta någon siffra på hur många medborgare vi har i Sverige med utländsk bakgrund, men de lär inte försvinna. Det är bara att tugga i sig; de rasistiska föräldrarna får flytta till månen.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-25 20:54:00
Johanna Karlsson
Jag jobbar på en skola i Rinkeby, Stockholm, och segregeringen gynnar verkligen inte mina elever. Det är få av deras föräldrar som tjänar mer än jag, och jag är ändå inte högavlönad. Sverige har lång väg kvar till den omvärldsvälkomnande bilden vi har av oss själva.
Inlägg #3: Postat: 2004-05-25 20:57:00
Johanna Karlsson
Enligt mina elevers stämpel är det till deras nackdel att ens avslöja att de bor i Rinkeby, att de heter Ali Omar i efternamn och bryter på svenska ger dem ett annorlunda, ofta nedvärderande, bemötande på anställningsintervjuer, banker, myndigheter och hos läkare. Vill ni kan jag bistå med lite lästips.
Inlägg #4: Postat: 2004-05-25 20:58:00
Johanna Karlsson
Nej fel, enligt mina elevers FÖRÄLDRAR. Naturligtvis.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-25 22:50:00
Ramona Danlén
Om inte de "rasistiska föräldrarna" blixtsnabbt tänker om kommer det att bli problem som de inte ens vill uttala. För om alla hjälper till när det uppstår ett problem så finns det en lösning istället för inlåsning!
Inlägg #6: Postat: 2004-05-26 18:48:00
Limhamn
Om inte dom som vräker in invandrare i landet blixtsnabbt tänker om så kommer DOM sannerligen att få problem! Folk börjar helt enkelt bli jävligt trötta på
på hela invandrarskiten! Tålamodet börjar tryta och då jävlar.......
Inlägg #7: Postat: 2004-05-26 22:05:00
Trött på trångsynta idioter
Limhamn, jag är less på dig och dina gelikar. Vad kan jag göra? Jag kan ju inte muttra om att ni borde bussas iväg hem för tänk om du är min granne! Då vill jag verkligen inte ha hem dig. Åk långt bort och ta ditt ego med dig!
Inlägg #8: Postat: 2004-05-27 08:29:00
ett svenskt tänkande hos villka?
Vi är alla likställda med mördare och äktenskapsbrytare även om de flesta av oss bara begår dessa handlingar i hjärtat. Villka ideer ska ut ?
Inlägg #9: Postat: 2004-05-27 09:45:00
Sunny
Johanna: Jag vil INTE att vi ska foga oss efter rasisterna men betänka att de finns. Därför tror jag att Ramonas förslag skullle möta många starka krafter. Själv tycker jag att förslaget är bra. Kanske till o med nödvändigt? Jag känner till Rinkeby eftersom 2 väninnor bodde där i många år.
Inlägg #10: Postat: 2004-05-27 09:50:00
Sunny
Jag känner verkligen till problemet med ett utländskt namn. Vi har 2 nära"halvaraber" i familjen. Plastdottern har ett svenskt namn: Svärdottern ett arabiskt. Det gör en stor skillnad: så stor att min lille sonson inte fick döpas efter sin muslimske morfar som gått bort vid hans födelse o som jag skulle önskat .De unga ville inte "belasta" honom med ett arabiskt namn! Detta säger väl allt!! Pojken kanske en dag som vuxen lägger till det själv?
Inlägg #11: Postat: 2004-05-27 10:19:00
Arvid Lindman
Sunny. Om nu svenskar inte är så som "de borde vara" är det då inte bättre att säga till invandrare som det är: Om ni försvenskar era namn eller tar rent svenska namn så klarar ni er bättre? Men kanske roligare att lägga tid på att oroa sig för rasister? ute. Johanna gör en lång utläggning. Varför? Har du förstått förslaget från Ramona? Vill du inte ha svenska elever i din skola?
Inlägg #12: Postat: 2004-05-27 10:31:00
Sunny
Arvid: Ungefär så resonerar väl min svärdotter när hon tänker framåt på barnen. Att ändra sitt eget namn vid vuxen ålder funderar hon inte ens på. Plastdottren fick sitt svenska namn av sin svenska mamma.
Inlägg #13: Postat: 2004-05-27 10:33:00
Sunny
Fast vi hade en kinesisk familj i huset intill där han kallade sig Bosse. I hans fall berodde det på ett svårt namn för svenskar att uttala. Så är ju inte fallet med Ali,Hassan etc.
Inlägg #14: Postat: 2004-05-27 13:16:00
Arvid Lindman
Jag har tänkt på det du skriver om kinesen. Ofta är väl så att invandrare från länder "långt ifrån" har namn som inte går att uttala för en svensk. Och då är det väl bra att byta till något enklare. Det är praktiskt helt enkelt. Men sedan ska människor mena att det är "rasism" och så vidare. Är inte detta konstigt? Att inte vuxna kan byta namn då? Det gjorde ju svenska invandrare när de åkte till USA. Kalle, blev Charles osv. Inte var det något snack om rasism då inte.
Inlägg #15: Postat: 2004-05-29 14:00:00
Johan
Norska namn är också svåra men svenskar har större acceptans för dem. Danska är helt obegripligt för mig men så är jag ju inte skåning heller.
Laddar...