|
Inlägg #1: Postat: 2004-05-25 12:48:00
|
|
soleyman |
Jag håller med dig om att "demokrati" är en viss styrelseskick. Men det är fortfaradne stor skillnad mellan religion och demokrati. För demokrati är ändå i de grundläggande satsterna är ett steg framåt för människan eftersom det lyfter makten från gud, och fokuserar på människan. Med demokrati menar jag den nya demokratin inte den antika.
Dessutom används begreppet demokrati i en vidare mening än bara styrelseskicket.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-25 13:07:00
|
|
Ett steg framåt |
Tekniken och människorna och bort med Gud.----Huru,var är flaskan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-25 13:09:00
|
|
Ett steg framåt |
Tekniken och människorna och bort med Gud.----Huru,var är flaskan.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-25 19:28:00
|
|
Johanna Karlsson |
Demokrati är förvisso ett styrelseskick, men demokratin som diskuteras i skollagen handlar - enligt mina tolkningar - om solidaritet, alla människors lika värde, jämlikhet mellan kvinnor och män, medmänsklighet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-25 19:34:00
|
|
Johanna Karlsson |
Vill man läsa mer om demokratin i skolan kan man läsa läroplanerna för såväl det obligatoriska skolväsendet som för förskolan och de frivilliga skolformerna. Jag anser att det inte finns något alternativ till att uppfostra våra elever till att bli solidariska och jämlika, det finns annat att rikta sin kritik mot i våra styrdokuemnt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-25 21:42:00
|
|
Soleyman |
Jag har inget emot det du skriver. Jag menade inte heller att jämföra religion och "demokrati". Det var ett antagande, rent teoretiskt.
|
| |