Vad gör slöjan på de små flickebarnens huvuden?

Inlägg #1: Postat: 2004-05-22 16:03:00
forts.
Men inte p g a "slöjan" utan därför att de muslimska flickorna stängdes inne för att läsa Koranen och bli en "god" muslim, vilket står i strid med svenska demokratiska rättigheter. Rörelse-, yttrande-, trosfrihet o s v Vidare, är det ytterst märkligt att svenska staten upprätthåller ett sådant skolsystem, då de i nästa andetag talar om att integrera invandrare/flyktingar i samhället.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-22 16:04:00
forts.
Alltså målet överensstämmer inte med vad svenska staten går med på "I kulturens namn" genom att upprätta muslimska skolor. Det är skrämmande! Det är också trist att man förstår att omskärelse på flickor och pojkar sker inte sällan genom dessa skolor, via barnens mammor. Det framgick ju tydligt att det var på föräldrarnas v i l l k o r som dessa lärare och rektorer agerade.
Inlägg #3: Postat: 2004-05-22 16:07:00
forts.
En annan sak i din artikel jag däremot h a r reagerat på - och som kan vara anledningen till att flera tidningar har stoppat den? - är dina påståenden om "religion". Enligt dig innefattar religion endast de monoteistiska religionerna. Tycker alltså att din syn på religion men framför allt religiositet är starkt förenklad och inte utan förakt?
Inlägg #4: Postat: 2004-05-22 16:09:00
forts.
Dessutom kan barn, som vi alla andra mycket väl vara religiösa i den meningen att de ställer frågor och söker sina e g n a svar vid t ex dödsfall m m.
Till sist: Svenska föräldrar tvingar sina barn till dop och konfirmation i kristendomens namn. Utan att de för den skull behöver vara djupt kristna.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-22 16:09:00
forts.
Dessutom finns det många präster idag som definitivt inte är speciellt Bibeltrogna, utan de söker sanningen i n o m sig själva. I urkristendomen gjorde man detsamma. M a o, det finns andra dimensioner på "religion" än vad du åberopar. Men det är mycket viktigt att alltid skydda barnen, som inte har någon som för deras talan. Och det är, trots allt, din djupaste avsikt. /Ha det bra och fortsätt kämpa!
Inlägg #6: Postat: 2004-05-23 00:32:00
C
Svenska föräldrar tror att dop är en namngivningsceremoni. De som inte är kristna alltså.
Inlägg #7: Postat: 2004-05-23 11:53:00
Inger
Kan det bero på att det brister i den svenska skolan vad gäller kunskaper? Och hur många vet var "njurarna" sitter? ;-
Inlägg #8: Postat: 2004-05-24 01:26:00
Soleyman
Hej Inger!
Tack för dina synpunkter. För mig betyder alla religioner samma sak: Tro på en övermakt, över människan, vare sig monitiska, eller andra naturreligioner. Jag har självklart inget till övers för religioner. Jag känner avsamk för alla. Men det betyder inte att jag föraktar människan som är religiöst.
Inlägg #9: Postat: 2004-05-24 01:27:00
Soleyman
Sedan det spelar inte någon roll vilken religion det handlar om eller vilka seder det är: Barn skall inte ha med religion att göra. Föräldrar för göra och tycka vad de vill; men barnen skall hållas undan detta så länge de är barn. Som vuxen kan de bestämma själva vad de skall göra med sitt liv.
Inlägg #10: Postat: 2004-05-24 10:29:00
Inger
Endast en fråga: Har du själv barn?
Inlägg #11: Postat: 2004-05-24 12:13:00
Elisabeth
Svar 9:Barn ska inte ha med religion att göra.Det är viktigt att man vet att skilja på."ren och hel" och slöjan förstärker det psykologiskt både på "ägaren och mottagaren.Jag vill inte vara någon "försöks kanin".Ok om man blir kallad "torrboll"eller får ett ryckte som tråkig.
Inlägg #12: Postat: 2004-05-25 02:54:00
soleyman
Hej igen Inger. Jag har två barn. Men vad har det med diskussionen att göra?
Inlägg #13: Postat: 2004-05-25 10:55:00
C
När argumenten tryter kommer alltid den frågan Soleyman... Barn har verkligen ingenting med religion att göra. Eller SKA inte ha. Världen vore en betydligt bättre plats utan all religion för övrigt också.
Inlägg #14: Postat: 2004-05-28 23:16:00
Inger
C Sunny, som du berättade på ett annat ställe... Nej du, frågan är inte ställd med anledning av att argumenten tryter. Några andra kanske fattade kopplingen med anledning av artikeln och Soleymans egna kommentarer?
Inlägg #15: Postat: 2004-05-28 23:21:00
forts.
Soleyman: Nå, för mig framstår det som om du sitter inne med all världens kunskap och visdom - som vi alla andra inte har i många situationer med t ex barn... därav ditt öppna förakt, som du påstår att du inte har? Vad vill du göra med de barn som har föräldrar, vilka t o m har tio Guds budord som sitt rättesnöre? De s k a ju inte påverka sina barn, säger du.
Inlägg #16: Postat: 2004-05-28 23:24:00
forts.
Det är inte endast fanatisk religion som är skadlig för ett barn. Alltid arvsynd, hot, straff, skuld m m inblandat Även totalitära politiska ideologier är således detsamma. Ingen av dessa läror innefattar de fem grundpelarna som demokrati måste vila på och ytterst allas lika värde och som i n t e betyder att alla är lika! Samt egenvärdet. Även Karl Marx lära är ytterst likriktad och bygger på en ond människosyn:
Inlägg #17: Postat: 2004-05-28 23:25:00
forts.
Styrning av människan. Kan det månne även ha med barn att göra? Därför då måste staten ta hand om sin egendom - barnen - som i alla kommunistiska stater?
Laddar...