Kungen - den ultimata chefen

Inlägg #1: Postat: 2004-05-21 23:37:00
forts.
Din artikel fick mig nostalgisk: Mindes demokratiutredningen SOU 2000:1 som just betonar en uthållig demokrati på e t i s k och inte s k "rättvis" grund: Människor har samma värde men är i n t e lika. Unikt värde Varje människa är oersättlig. Egenvärde Ingen är enbart ett medel för något annat eller någon annan. Här stod att 2 000 hade den egentliga makten i Svedala. Min osynliga makt över gubben i lådan var inte inräknad.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-21 23:40:00
forts.
Kvinnan bakom t ex vår statsministern var inte en oviktig person. Han var ju gift och åt frukost med henne. Tänka sig! Men det som jag undrade var hur många män står det bakom de ca. 13 kvinnor av de 2 000 personer? Om det nu finns någon man alls? ;- Det stod det inget om...
Och sen har vi den "tredje makten", tuffa spjutjournalister som inte backar för alla porrbesök höjdare gör, då de samtidigt själva får betalt och kan närvara där.
Inlägg #3: Postat: 2004-05-21 23:40:00
forts.
Vem vill missa det där gnidandet på stången, som lär göra så ont? Åter makt - alla tunga remissinstanser som gör att utredningar och beslut tar extra tid och lobbyverksamheten... Nej, det är inte lätt att vara politiker idag. Självklart är det dem som perfekt behärskar språket som skriver deras motioner och propositioner?
Just som du säger: Det måste då kosta mer att låtsas som om makt inte finns...
Inlägg #4: Postat: 2004-05-21 23:41:00
forts.
Men du - har vår kung ingen inofficiell makt alls? Han har bra poster och insyn i alla fall. Jag blev lycklig när han gifte sig, ty då bröt han med inavelstraditionen.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-22 00:30:00
ML
Tack för beröm! Kungens eventuella inofficiella makt är ju ett fantasieggande ämne givetvis... Roligt att du uppskattade framställningen av ett av huvudtemana: Att det finns prislappar på system för maktutövning... Skillnaden mellan etisk och "rättvis" grund är givetvis av stort intresse. Även i övrigt tack för intressanta kommentarer!
Inlägg #6: Postat: 2004-05-22 13:59:00
Inger
You´re welcome...
Förresten, apropå det danska äktenskapet så undgick det heller inte mig då min arabiske närbutikshandlare och hans fru hade teven påslagen. Det gick inte att missa tårar av lycka i hennes ögonvrån och mannens krassa min när han säkert tänkte: "Fan, för äktenskapet"... Har sett hur mycket hon kör med honom ;- Ett "jihadsvar" på lille Fridolf och Selma?
Inlägg #7: Postat: 2004-05-22 14:36:00
forts.
För att vara allvarlig: Givetvis m å s t e någon ha mer makt till beslut än "någon annan". I annat fall vore vi totalt likriktade. Och inte ens moder natur vill detta - som iof sig den radikala vänstern inte har något emot. På 70-talet skulle man inte bara tänka l i k a, utan också skita tillsammans. Frågan kvarstår ännu: Tänkte dem, när de sket i vilket?
Inlägg #8: Postat: 2004-05-22 14:36:00
forts.
Våra föräldrar ger oss endast sin vardera halva genuppsättning - just för att vi i n t e ska bli en kopia av föräldern. Tänk om det hade funnits två stycken.... Don´t name it.
Inlägg #9: Postat: 2004-05-22 15:17:00
ML
Hahaha! Jag ska inte nämna det! Åter tack för finfina kommentarer i övrigt!
Laddar...