Inlägg #1: Postat: 2004-05-15 18:27:00
|
Ludde |
1 Majoriteten av svenska folket vill i demokratisk anda ändra den svenska alkoholpolitiken. När motboken infördes föregicks det av en folkomröstning. Enligt en opinionsundersökning i AB var det endast 7 som vill ha kvar hög alkoholskatt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-15 18:32:00
|
Ludde |
2 Jag anser att narkotika är omöjlig att jämföra med ett syderuropeiskt normalt förhållande till alkohol.
Alla miljoner som skattebetalarna idag slussar via regeringen, statliga verk mm till nykterhetsrörelsen borde omprioriteras. Satsa på direktresurser på ungdomen på skolorna för nolltolerans när det gäller narkotika.
En liten grupp nykterister, eller politiker har inte fått Guds uppdrag att besluta över folket. I strängt slutna muslimska länder men inte i en öppen demokrati.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-15 18:36:00
|
Ludde |
Svenska folket "viker" sig inte för EU utan har genom internationaliseringen upptäckt och lärt att det finns bättre dryckeskulturer än det gamla vanliga supandet. Narkotika går inte att umgås med på ett "normalt" sätt. Faktum är att vi ä på väg att få en ny generation tunga narkomaner. Extacy, heroin mm är tunga droger som idag finns på gymnasier, nattklubbar mm.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-16 08:01:00
|
Krieg |
Läste i gårdagens DN en artikel om de tragiska konsekvenserna av sänkt spritskatt. En majoritet av finska folket vill nu att spritskatten höjs igen!! Det är ett konstigt resonemang att vi måste sänka spritskatten för att bekämpa narkotikan!?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-16 11:25:00
|
Ludde |
Medger att det kan missförstås. Tar upp två olika ämnen då jag vill väcka debatt kring att alldeles för mycket resurser läggs ner på en förlegad alkoholpolitik samtidigt som man inte ser att den största och viktigaste frågan är utbreddningen av narkotika bland unga idag. Ansvariga politiker borde ge sig ut i verkligheten på skolor mm. Hela narkomanvården har snart lagts ner i Stockholm
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-16 11:31:00
|
Ludde |
Sambandet finns i o m att det är fråga om ekonomisk och politisk prioritering. Är det inte något av skandal att det inte finns schemalagt och pengar centralt avsatta på gymnasierna i Stockholm för drogförebyggande verksamhet? Vad används den höga spritskatten till?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-05-16 14:17:00
|
Hans Engnell |
Svensk alkoholpolitik är, liksom narkotikapolitiken, förlegad och verklighetsfrånvänd. Staten får mycket gärna behålla de höga priserna i sitt spritmonopol. Det leder bara ännu snabbare till dess undergång.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-05-16 14:20:00
|
Tibbe |
Pontus, alkohol är en drog, likväl som cannabis och annat. Visst ska det sägas ifrån, vi behöver ju inte öppna coffeeshops i skolor, det räcker om det finns sådana i kvarteren, bredvid barerna.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-05-16 14:21:00
|
Hans Engnell |
Ludde: S.k. drogförebyggande verksamhet i skolorna ger bevisligen inget resultat. Tvärtom har ungdomars testlusta ökat av "informationen" läs: propagandan i skolorna. Resultatet är alltså ett sunt ifrågasättande av den antidrogpropaganda som pumpats ut till ungdomar i decennier nu och som ungdomar själva börjat genomskåda.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-05-16 16:54:00
|
Ludde |
Antidrogpropaganda i form av skräckpropaganda gör ingen nytta. Tvärtom.
Men verklighetens erfarenheter av "partyknarkande" när det gäller kokain, amfetamin, extacy, heroin osv. är något annat. Man behöver inte vara läkare på Maria ungdom för att veta det. Om sen inte Tibbe begriper att det upplevs intressant att ta del av andras erfarenheter på skolorna är det inte mycket att göra.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-05-16 21:44:00
|
E B |
Jag är snart 58 år, och under mina mycket fattiga uppväxtår så flödade spriten i relativt rikliga mängder genom min fars strupe vilket resulterade i att min barndom var full av umbäranden och ångset. Säkerligen med anledning därav så är min enda personliga erfarenhet av droger bara den att jag vet hur alkohol luktar men absolut inte mer. Idag har jag egna vuxna barn vars förebild jag är. Så därför så finns det inget som är dåligt så det inte har något bra med sej.
|
|