Polisen måste skydda oskyldiga

Inlägg #1: Postat: 2004-05-10 02:02:00
Joakim
Dessutom ingår det inte i den svenska polisens tradition att skjuta ihjäl människor med snipergevär. Tack och lov.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-10 07:22:00
Alf Carlsson
Exakt så bäste herr Joakim. Polisen måste tänka allmänpreventiv även omvänt. Skulle signalen det är populärt med signaler vara att "kidnappning innebär skott i pannan", så skulle även framtida mentalsjuka dramor ha den insikten vilket hade ÖKAT risken mord och minskat chansen till samtal och fredlig upplösning.
Inlägg #3: Postat: 2004-05-10 07:27:00
Alf Carlsson
Forsätter man sen gossens logik, så har vi snart infört dödsstraffet, vilket i sin tur leder till ett ytterligare eskalarat våld; "Det spelar ingen roll, jag får ändå dödsstraff...".
Inlägg #4: Postat: 2004-05-10 07:28:00
Alf Carlsson
Men vi ser mobben rösta fram Jakobssons entaktare och det är samma mobb som står och tittar på när invandrarförläggningar bränns ner, det är samma mobb som sjunger Vaterland.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-10 07:39:00
Johannes Jakobsson
Ja, Alf, att du avskyr mig i synnerhet och det jag skriver i allmänhet råder det inget tvivel om. Så dina argument har jag som vanligt inte så mkt att säga om. Att kalla mig gosse är ett vanligt sätt att förringa andra personers argument och sätta sina egna på en tron. Lågt, till och med för dig.
Inlägg #6: Postat: 2004-05-10 07:40:00
Johannes Jakobsson
Joakim: Men samtidigt kvarstår faktumet att flickan idag är död och att hon blev dödad framför näsan på polisen. Oavsett budgetnedragningar och samhällets minskade satsning på att skydda sina medborgare så måste det väl ändå vara tillåtet att ifrågasätta deras tillvägagångssätt? Eller är det för mycket begärt att de ska kunna rädda livet på en 15-årig tjej?
Inlägg #7: Postat: 2004-05-10 07:44:00
Alf Carlsson
Jag har ingen aning om vem du är Johannes, det enda jag vet är att dina alster hela tiden vädjar till människornas sämsta sidor. Du skriver till mobben och lever på de billigaste poängerna, det är den röda tråden. UTBILDA DIG i annat än rättstavning.
Inlägg #8: Postat: 2004-05-10 07:47:00
Johannes Jakobsson
Hehe... jag som alltid trott att stavning var min sämsta sida.. där ser man.

Nåja, den enda mobb som syns härikring är din Alf, ingen annan. Kanske skulle du börja argumentera istället för att förolämpa? Men nej, det vore som för Baloo att slå på Mowgli eller hur du nu uttryckte det.. Så det är ju lite svårt för mig att riktigt ta ditt nedklankade på mig allvar. Mvh /Johannes
Inlägg #9: Postat: 2004-05-10 08:09:00
Alf Carlsson
Du är så fruktansvärt fel på det, det är så VÄLDIGT grovt...kanske man någon gång kan använda sandpappar, men just nu måste dina inlägg putsas med motorsåg...Ditt hopp är Isabella M.
Inlägg #10: Postat: 2004-05-10 11:46:00
realist
Om polisen haft lite kuk i sig skulle de naturligtvis ha skjutit ihjäl svartskallen EFTER mordet! Då hade vi sluppit en helvetes massa kostnader för rättegång, fängelse, utvisning etc etc.
Inlägg #11: Postat: 2004-05-10 13:24:00
Joakim
Svar 6: Ja, hon är död. Men faktum kvarstår. Du kan omöjligt avgöra om polisen gjorde rätt eller fel. Du har ingen aning om vilka parametrar polisen var tvungen att ta hänsyn till, eller hur resonemanget gick. Det enda du vet om händelsen är det du fått veta från media. Och det är som att se på det inträffade genom ett sugrör.
Inlägg #12: Postat: 2004-05-10 13:27:00
Joakim
Fortsättning: Självklart ska polisen agera för att rädda oskyldiga. Men det ska inte innebära tt vår svenska polis ska förvandlas till någon slags Judge Dredd som agerar både polis, domstol och bödel.
Inlägg #13: Postat: 2004-05-10 13:28:00
Joakim
För övrigt kan du se under svar 10 vilka härliga element som får bränsle av dina argument i frågan.
Inlägg #14: Postat: 2004-05-10 19:19:00
ej orättvis
Dom "härliga elementen" utgör nog en stor majoritet av den svenska befolkningen!
Inlägg #15: Postat: 2004-05-10 20:36:00
Joakim
ej orättvis: Det vägrar jag att tro.
Inlägg #16: Postat: 2004-05-10 20:53:00
ej orättvis
Visst, vägra du men så är det!
Inlägg #17: Postat: 2004-05-11 11:24:00
Biff
Måste säga att Joakim och Alf har rätt, Johannes. Du vädjar till känslor, inte intellekt; klassiskt berättande, inte fakta. Och visst, det blir lättläst då och säljer säkert massa lösnummer, men har du verkligen inga andra ambitioner än att gå hem hos det outbildade folket? Anser du ens ha dig någon moralisk "rätt" att fresta dessa med subjektiva känslor i ett medium som utger sig för att beskriva Sanningen och Verkligheten objektivt? För du är väl journaliststudent?
Inlägg #18: Postat: 2004-05-11 22:20:00
Hugo Olsson
Om man bortser från det larviga pajkastandet så ligger det en hel del i vad Alf skriver. Om polisen blev mer benägen att bruka våld mot brottslingar så skulle brottslingarna bli mer benägna både att bära vapen och att använda dem, såväl mot polisen som mot allmänheten. Faktum är att förhandling i gisslansituationer lyckas i de allra flesta fall, utan att man behöver ge efter för gisslantagarnas krav.
Inlägg #19: Postat: 2004-05-11 22:23:00
Hugo Olsson
Om man bortser från det larviga pajkastandet så ligger det en hel del i vad Alf skriver. Om polisen blev mer benägen att bruka våld mot brottslingar så skulle brottslingarna bli mer benägna både att bära vapen och att använda dem, såväl mot polisen som mot allmänheten. Förhandling i gisslansituationer lyckas i de allra flesta fall, utan att man behöver ge efter för gisslantagarnas krav.
Laddar...