|
Inlägg #1: Postat: 2004-05-09 21:10:00
|
|
John Jensen |
Du skriver bra men dina åsikter får mig att tänka på Michael Lundahls artikel "Därför är inte..." Och sedan finns det inte en standardlösning på alla problem, tyvärr...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-09 22:26:00
|
|
Alf Carlsson |
Du fortsätter din inslagna populistiska väg, som vanligt helt utan vara sig kunskap eller perspektiv. Skriv ett slutdokument om döddsstraffet - "Hade vi bara gasat ihjäl pedofilen, så hade våldtäkten undvikits".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-10 00:21:00
|
|
meh! |
var är lundahl? eller vänta, han kommer nog med en motartikel imorron där han försvarar polisväsendet, han älskar ju väsen eftersom hans pappa är polis.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-10 02:00:00
|
|
Isabella M |
Frågan är: hade man idag spekulerat lika mycket i om polisen inte kunde ha valt en fredligare lösning, om de nu istället hade skjutit gärninsmannen ifråga? Bara undrar. Tror förstås att polisen - hur de än valt att agera i den situationen - hade fått kritik för sitt agerande. Nu framstår de som för tama, i annat fall hade de framstått som skjutglada.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-10 02:01:00
|
|
Joakim |
Jag har mycket svårt och tro att du besitter alla fakta i denna händelse. Jag tror inte heller du har en aning om polisens strategi. Därför är det omöjligt för dig att avgöra om det gick rätt eller fel till. Min slutsats blir därför att din beklagan mest är ett opportunt sätt att plocka lättköpta poäng eftersom folk gillar när det gnälls på polisen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-10 09:40:00
|
|
sten |
Polisen brukar få hård kritik varje gång de skjuter. Man kanske kunde ha fyrat av tårgas när han stod i fönstret. En guldsmed som rånats med vapenhot 2 ggr och nekats försäkrung skjöt mot rånaren och fick 1,5 års fängelseok han skjöt vilt rånaren fick samhällstjänst. Dags att anse alla som hotar med vapen som presumtiva mördare och döma och handla därefter?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-05-10 09:51:00
|
|
Erik |
Vilket ursprungsland hade gärningsmannen? Det kan ju förklara det konstiga beteendet och hans annorlunda kvinnosyn. Han blev dessutom tillsammans med tjejen redan när hon var 13 år och då han var runt 20 vilket är högst olämpligt.. Men det där har han ju redan blivit polisanmäld för, hon var ju mindreårig.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-05-10 10:53:00
|
|
Michael Lundahl |
Johannes du - precis som Janne Josefsson - står med facit i hand och anklagar polisen från utifrån det. Det du gör är att du skäller på polisen för att de inte tog sin nya fina tidsmaskin, åkte fram i tiden, hämtade facit, åkte tillbaks igen och agerade efter det. Hade de skutit direkt, hade du då skrivit en artikel om skjutglada poliser? Det är lätt att häva ur sig skit bakom ett tangentbord. Hade du varit lika kaxig om du hade varit där och varit tvungen att ta besluten?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-05-10 16:07:00
|
|
Sofia |
Det är ju synd om honom, precis som Majailovic, hörde han säkert röster. Hoppas han får den vård han behöver.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-05-10 16:27:00
|
|
Jan E |
Johannes, du har för bråttom. Det är mycket möjligt att polisen agerat klantigt – men det vet vi ännu inte. Och det är inte alls säkert att ”den amerikanska” metoden hade funkat i detta fall. Jag förstår faktiskt inte poängen med din artikel. Upprörd kan man väl få vara, men varför redan nu uttala sig så tvärsäkert om polisinsatsen?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-05-10 17:52:00
|
|
ABC |
Den svenska polisen är felfri. Och därmed är all debatt överflödig. Seså. Skingra er nu. Gå hem till Bingolotto. Shas!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-05-11 11:00:00
|
|
vaken |
en fredlig lösning är alltid bättre än en blodig sådan. Jag är övertygad att polisen försökte i det längsta att göra sitt bästa. I ett sådan situation är det omöjligt att veta vad gärningsmannen tar sig till. Jag tycker det är fel att klandra polisens agerande.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-05-11 11:54:00
|
|
JPA |
Bristen på gummikulor eller andra alternativ än att skjuta skarpt eller inte alls blir allt mer besvärande. Vi måste se över alternativ för att oskadliggöra gärningsmän utan att döda dem.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-05-11 19:07:00
|
|
Viktväktaren |
Ytterst ansvariga är regeringen och riksdagen. Och väljarna som valt den. Det mest skrämmande är att 22-åringen inte åtalades för barnsexbrott efter anmälan. Och att han inte satt i fängelse i väntan på rättegång efter att huggit en man som bett honom sluta vissla utanför hans hus i magen med en sax. Svensk polis och rättsväsen fungerar inte.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-05-12 20:27:00
|
|
Sunny |
Ett tragiskt fall. Statistiskt så blir färre döda eller skadade med den "mjuka" förhalningstekniken fast det gick illa den här gången. Vad jag undrar över är att polisen inte fick tag i någon anhörig som kunde få tala med pojken? Pappan ville ju det men blev stoppad?
Det brukar annars vara en "klassiker" som kan funka.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-05-17 09:46:00
|
|
J |
Tänk framåt! Om polisen skjutit honom lite snabbt och enkelt, hur skulle det påverka nästa kidnappares beteende? Det kommer alltid en till. Att lösa det utan våld är bättre i långa loppet. Tragiskt att icke-våld inte hjälpte denna gång, men se det som undantag och försök inte komma med nya regler!
|
| |