Kvinnofrid - nu!

Inlägg #1: Postat: 2004-05-09 21:32:00
Linda
Ett skämt Mike?

Skämt åsido, hjälper det oss i längden att medicinera bort de problem som finns i samhället?
Inlägg #2: Postat: 2004-05-10 23:08:00
Mike
Man ska väl angripa problemen där de finns. I detta fallet till största delen i huvudet på kvinnorna...
Inlägg #3: Postat: 2004-05-12 23:26:00
Sunny
Mike: Du måste ha missat en del av livets realiteter?
Att proppa i missshandlade o våldtagna kvinnor eller män prozac är verkligen inget kul skämt.
Inlägg #4: Postat: 2004-05-12 23:30:00
Sunny
Jag har två systrar som inte vågat gå ut på över 20 år o jag känner flera gamla tanter som blivit väskryckta o skadade i fallet som heller inte törs gå ut ensamma mera. Själv är jag inte rädd utan håller mig hemma av andra skäl men jag lider med de drabbade.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-13 10:09:00
Jan E
Sunny, du brukar ju alltid tycka att Mike är så rolig. Själv ser jag skillnaden mellan komik och cynism. Det senare är Mike helt förgiftad av.
Inlägg #6: Postat: 2004-05-13 13:27:00
Sunny
Jan: Jag tycker generellt att man ska kunna skämta om allt: Du vet ju hur sjuka skämt jag kan gilla? Men här finns någonting annat: Någonting som stör.Kanske har jag en inbyggd känsla för vilka som får driva de sjuka skämten? DVS: Vi som blivit utsatta kan driva med pedofiler,som alkis kan jag få dra fylleskämt,osv? Omedvetet förstås.
Inlägg #7: Postat: 2004-05-13 13:31:00
Sunny
Vi har fått en ny medlem i kollektivet som är född döv. Han har alltså lärt sig att prata på svårast tänkbara sätt. Han berättade häromkvällen vid brasan en radda "dövskämt" som jag skrattar åt ännu. Men: Om någon hörande berättat dem hade jag tyckt att de grövsta gränsat till lyteskomik. Kanske det är en hårfin skillnad där: Att driva med sig själv eller andra? Om MIke själv blivit våldtagen o sedan skojat om att bota sig med prosac hade det låtit ok men här låter det cyniskt.
Inlägg #8: Postat: 2004-05-13 14:50:00
Olof Öberg
Nu är det förstås inte Mike som drog in våldtagna i diskussionen. Faktum är att kvinnor är mer rädda än vad riskerna motiverar och det är antagligen det han ironiserar över. Om kvinnors rädsla skulle vara normen skulle inga män våga sig ut överhuvudtaget när riskerna för dem är betydligt högre. Men varken artikelns författare eller annan ROKS-retorik vill diskutera kvinnors omotiverade rädsla dock.
Inlägg #9: Postat: 2004-05-13 16:17:00
Jörgen
Men nu handlade det ju inte om den procent kvinnor som BLIVIT våldtagna, Sunny. Utan om de 50 som var rädda att bli det...
Inlägg #10: Postat: 2004-05-14 13:18:00
Sunny
Jörgen o Olof: Jag skulle gärna vilja veta hur många som blivit våldtagna eftersom mörker talet är så enormt. De flesta tiger ju om det. Mig har det hänt 2 gånger med 15 års mellanrum.De fletsa kvinnor i min ålder har varit utsatta någon gång i sitt liv,o då räknar jag inte alla de som blir våldtagna o misshandlade av sin partner. Själv är jag aldrig rädd utan har tågluffat enorma sträckor o sovit ute lite överallt i södra Europa. Risken för rån är större än för våldtäckt.
Inlägg #11: Postat: 2004-05-14 13:24:00
Sunny
Har bara blivit rånad en enda gång under dessa resor o det var medan jag sov på ett fint hotell i Italien! Så varför då vara rädd utomhus? Är alltid rädd när dottern reser på udda ställen men våldtäkt är inte det första jag tänker på. Först kommer naturkatastrofer typ jordbävning,så sjukdommar som malaria o amöbor,sedan rån o trafikolyckor o sedan orkar jag inte oroa mig för flera saker.
Laddar...