|
Inlägg #1: Postat: 2004-05-07 13:44:00
|
|
Joakim |
Kanske borde Sveriges unga kvinnor oroa sig för verkliga problem istället för att skrämma upp varandra med hot som knappast ens existerar. Kanske borde man ersätta billiga taxiresor, självförsvarskurser, pepparspray och skrämselpropaganda med något annat. Kanske borde man utbilda sveriges kvinnor i hur man undviker att gifta sig med potentiella våldsmän.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-07 16:39:00
|
|
Linda |
Människor, vare sig män eller kvinnor, är rädda för det som statistiken säger att de bör vara rädda för. Kanske kan vi kalla det någon slags försvarsmekanism?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-07 17:30:00
|
|
Joakim |
Precis Linda. Helt sant. Därför borde vi kanske ge en sund motbild istället för att spä på den falska och snedvridna myt om att varje kvinna riskerar våldtäkt så fort hon sätter sin fot på trottoaren.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-07 17:32:00
|
|
Linda |
Några idéer?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-08 14:28:00
|
|
Joakim |
Till att börja med kan mammor och pappor sluta med att skrämma upp sina döttrar. Sedan kan ju skolan förklara vad tjejer egentligen borde akta sig för bli för fulla bland ett gäng okända killar tex. Därefter skulle kanske polisen gå ut med en kampanj och förklara hur få som faktiskt blir våldtagna när de går själva på stan. Sedan borde kanske alla tjejer/kvinnor fundera lite själva över vad deras rädsla grundar sig på.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-08 17:53:00
|
|
Ja, men... |
Fast samtidigt borde man som tjej få bli hur berusad som helst tillsammans med ett gäng killar...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-05-08 18:49:00
|
|
Krillle |
Det får man ju också, men då utsätter man sig för en potentiell risk beroende på vilka killarna är. Man kan ju gå på fotbollsmatch också och skrika att man hatar Djurgården medan man står bland deras supportrar, men då utsätter man sig ju också för en risk.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-05-09 02:23:00
|
|
Joakim |
Precis Krille...där pekar du på en viktig faktor. Många kvinnor tror att de ska kunna leva i 100 trygghet. Men så ser tyvärr inte samhället ut. Vi killar däremot lär oss mycket tidigt att vårt beteende och utseende kan få konsekvenser. Obehagliga konsekvenser. Det är förvisso inte rätt, men vi killar lär oss hantera detta. Tyvärr gör inte alla kvinnor det.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-05-09 17:30:00
|
|
Linn |
De flesta brott som begås mot kvinnor, begås av män... hur gör vi för att minska brottsligheten i stort? Nollvision är tyvärr omöjlig att uppnå. Jag är av den åsikten att kvinnor inte ska behöva ändra sitt beteende/vanor o.s.v. i sitt liv för att slippa bli utsatta för kriminalitet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-05-09 21:33:00
|
|
Linn |
Forts. Ansvaret för begångna brott ska väl inte påtvingas offren?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-05-09 23:39:00
|
|
Robert |
Linn: Jag vet inte om jag kan säga det på ett så mycket annat sätt än att jag tycker att du resonerar helt konstigt. Menar du verkligen vad du säger? Om du nu inte tycker att du ska behöva ta något ansvar alls för att inte bli utsatt för brott, jamen lås då inte dörren för fan och se hur det går!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-05-09 23:40:00
|
|
Robert |
Linn: Tyvärr verkar det stämma som Joakim säger. Att många kvinnor inte kan ta ansvar för sina egna handlingar. Kanske har det att göra med det som feminister kallar för kvinnans historiska underordning: Ingen makt, inget ansvar. Men med makt kommer ansvar, det är dags att lära tjejer detta.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-05-10 01:30:00
|
|
Joakim |
Svar 9: Önskemålet är naturligtvis att INGA människor, varken kvinnor eller män som ju faktiskt utsätts betydligt oftare för våldsbrott än vad kvinnor gör, ska behöva vara rädda eller ändra sina vanor pga brott. Brottslingar ska inte få makten att kontrollera våra liv.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-05-10 01:38:00
|
|
Joakim |
Fortsättning: Men eftersom verkligheten inte ser ut som vi önskar måste vi själva som individer vara medvetna om de risker som finns. Det är inte lyckligt att det förhåller sig så, men världen är inte perfekt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-05-10 01:43:00
|
|
Joakim |
Svar 10: Självklart ligger inte ansvaret på offret. Och det menade jag inte heller. Men man och kvinna måste vara medveten om att ens beteende kan medföra potentiella risker vilket jag redan nämnt. Precis som Krille skrev. Du står inte bland Djurgårdens supporters och skriker att du hatar deras lag. Då får du förmodligen räkna med att få på truten. Hur olagligt, orätt och fel det nu än är enligt lag och moral.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-05-10 17:34:00
|
|
Linn |
Joakim: Jag förstår ditt resonemang, det är glasklart, men visst håller du väl ändå med om att prioritet ETT borde vara att "rehabilitera" brottslingarna? Brottslingarna ska inte diktera hur vi ska leva våra liv.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-05-10 19:06:00
|
|
Joakim |
Linn: Absolut. Det håller jag verkligen med om. Fast den cyniska följdfrågan blir då; är det möjligt att "rehabilitera" alla brottslingar? Nej är mitt svar på den frågan.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-05-10 21:24:00
|
|
Linn |
Aint lifes a bitch? Ha det!
|
| |