Därför är inte allmänheten domstol

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2004-05-07 06:28:00
Anna Dr
Men Michael, du som brukar bli så frustrerad när du inte får svar på dina frågor; ge mig några exempel på bevis som skulle styrka männens skuld och att kvinnan blev sexuellt utnyttjad.
Inlägg #22: Postat: 2004-05-07 09:15:00
Uppsåt... svar 18
"Om de inte visste att det som de gjorde var obehagligt för henne, hur skall vi då kunna döma dem för det?!"

Ja visst borde man kunna döma ändå! Lägg ansvaret på förövaren. I den här situationen borde de förstått att hon kankse inte skulle tycka att det här var så kul. Men oavsett om de förstod det eller inte borde man kunna döma.
Inlägg #23: Postat: 2004-05-07 10:06:00
Michael Lundahl
Annar Dr: Tja, exempelvis vittnesuppgifter som säger att hon verkade redös när hon lämnade restaurangen. Vittensuppifter som säger att hon lät bekymrad istället för obekymrad när hon ringde väninnan och berättade om de "tre kåta syrianerna". Emotsägande av vittnesuppgifterna att hon gick omkring i lägenheten, kokade kaffe, letade nya kondomer och tog initiativ till mer sex. För att nämna några.
Inlägg #24: Postat: 2004-05-07 15:16:00
Anna Dr
Men detta var väl innan det gick över styr?
En fråga: Kan man inte anta att en kvinna som känner sig utsatt ligger lågt istället för att göra kraftfullt motstånd. Dessutom det faktum att hon var kraftigt berusad av alkohol och droger. Om jag var ensam i en lägenhet med så många män och redigt påverkad skulle jag nog inte heller göra våga göra speciellt mycket motstånd.
Inlägg #25: Postat: 2004-05-07 15:19:00
Anna Dr
Har funderat på vad jag själv skulle göra om jag utsattes för sexuellt tvång/våldtäkt. Om jag i det läget riskerade att utsätta mitt underliv för värre skada genom "kraftfullt motstånd", skulle jag nog försöka vara så lugn som möjligt...
Inlägg #26: Postat: 2004-05-07 20:31:00
Michael Lundahl
Vad är det du är ute efter Anna? Att bara för ett sådant här fall är så svårt att bevisa så skall man säga "Äh... skit i beviskraven"?
Inlägg #27: Postat: 2004-05-08 20:22:00
Anna Dr
Nej, men man kan fundera över varför rättssystemet gör det så svårt för en kvinna att bevisa att hon blivit våldtagen...
Inlägg #28: Postat: 2004-05-10 15:22:00
Michael Lundahl
Det är inte rättsväsendet... utan brottet i sig är svårbevisat. Varför tyck så måånga tro att "bara vi justerar rättsväsendet blir det helt plötsligt jättelätt att bevisa brott". Bollocks... rent ut sagt. Ett brott blir inte mer lättbeisat förrän vi får de *tekniska hjälpmedel* som krävs. Hur många tror du vi hade fått fällda om vi itne hade haft DNA-teknik?
Inlägg #29: Postat: 2004-05-11 08:15:00
Anna Dr
Jag håller verkligen med dig om att DNA-teknik är bra! Men i ett våldtäktsmål funkar ju inte den sortens bevis helt tydligt. Vad jag menar är varför man lägger sån vikt vid att kvinnan ska ha uppvisat "kraftfullt motstånd". Hur många gör det i ett underläge som kan förvärras av just detsamma? Detta är faktiskt något som diskuteras inom EU, där vissa länder får backning för sina våldtäktsdomar.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...