Därför är inte allmänheten domstol

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-05-06 07:36:00
Anna Dr
Hur många anser sig kunna gå igenom en sån rättsapparat som det innebär att påstå att man blivit våldtagen, när man dessutom vet att man inte direkt har lagen på sin sida. Det var ju hon som bjöd in männen, därför får hon skylla sig själv... Som jag anser det ska det mycket till innan du skulle kunna anmäla någon som du bjudit hem för våldtäkt typ knivskador osv för att en våldtäkt skulle kunna styrkas. Läs gärna min novell "Puckelryggen" som handlar om ett övergrepp.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-06 08:39:00
Michael Lundahl
Lägg av med det där martyr-skitsnacket! Hade du inte haft lagen på din sida hade sexbrottskapitlet aldrig funnits. Om du vill försvara din offerroll, varsågod. Men förgifta inte debatten med sådan smörja som "man inte direkt har lagen på sin sida". Det är dynga.
Inlägg #3: Postat: 2004-05-06 08:41:00
Michael Lundahl
"Det var ju hon som bjöd in männen, därför får hon skylla sig själv". Bullshit... så djävla mycket bullshit. Nu förklarar du den här logik-hoppet du gör. Hur går du från "Vi kan inte bevisa hjälplöst tillstånd" till "Jo då, hon blev våldtagetn men eftersom hon bjöd hem dem får hon skylla sig själv". Förklara det!
Inlägg #4: Postat: 2004-05-06 08:43:00
Michael Lundahl
Enligt ditt första svar i den här tråden verkar du mena att själva anmälan skall tilldelas bevisvärde. Redan det faktum att hon anmäler visar att de är skyldiga. Jag vet inte riktigt vilken värld du lever i men Sverige 2004 verkar det inte riktigt vara. Återigen ett "Skyldig tills motsatsen bevisats"-tänk. Eller snarare "Anmäld, därför skyldig".
Inlägg #5: Postat: 2004-05-06 08:48:00
Michael Lundahl
Rättelse: enligt din första kommentar i den här tråden.... Dina resonemang i den här tråden är helt enkelt inte verklighetsanknutna. Det finns inget "Skyll dig sjävl"-resonemang i domen. Lagen står på kvinnornas sida eftersom sexbrott anses av lagen vara väldigt svåra brott. Och en anmälan kan inte tilldelas bevisvärde. Och den skärseld du beskriver baserar sig på aftonpressens och skrikdebattörers kryddade skräckberättelser som lurar kvinnor att tro att de blir dåligt behandlade.
Inlägg #6: Postat: 2004-05-06 08:49:00
Michael Lundahl
Är du så ivrig att försvara offerrollen att du måste förvrida fakta på det här viset?
Inlägg #7: Postat: 2004-05-06 13:55:00
Joakim Johansson
Fan vad du gapar Michael. Och det där skitsnacket om martyrskap kan du väl för fan lägga ned. Anna Dr har helt rätt. Om du Michael i fyllan bjöd hem några sköna Assyriska killar på lite skön gruppsex och det slutade med att de ringde sina kompisar och ganbangade dig hela natten. Hur skulle du må när du piggnade till på morronen med sperma i håret? Våldtagen kanske?
Inlägg #8: Postat: 2004-05-06 13:56:00
Joakim Johansson
Här handlar det om en lucka i lagen som inte täcker händelser av detta slag. Så lägg ner ditt macho bull shit mother fucker skitsnack. Du är ju en tom tunna.
Inlägg #9: Postat: 2004-05-06 16:01:00
Thomas L. Aabo
DET kom då sannerligen från den rätte!
Inlägg #10: Postat: 2004-05-06 16:06:00
Anna Dr
Men Michael... jag vet lika väl som du att rättsväsendet ser ut som det gör kring bevisningen och som du så generöst berättar om i din text. Vad jag är nyfiken på är att veta vad DU tror kvinnans motiv är och detta från DITT HJÄRTA.
Inlägg #11: Postat: 2004-05-06 16:13:00
Anna Dr
Ponera att hon faktiskt har blivit våldtagen. Ge mig några exempel på hur hennes rättsfall hade kunnat bevisas vara våldtäkt. Tack på förhand.
Inlägg #12: Postat: 2004-05-06 17:46:00
Sunny
Anna: Uppenbarligen har den här kvinnan drabbats hårt: Hon har mist sitt arbete,sin bostad: som ev hämnd slår det bara emot henne. Vi behöver en "Vållande paragraf "även inom sexualbrottslagen. Då behöver man inte kunna bevisa att männen insåg den exakta graden av utsatthet. En sådan lag skulle ge möjligheter till skadestånd o få många skitstövlar att tänka om.
Inlägg #13: Postat: 2004-05-06 19:38:00
sandra
Hej Anna!
Situationen i Tumba är sådan att det aldrig varit aktuellt med en våldtäktsrubricering. Detta för att det fattas grundläggande förutsättningar. För våldtäkt krävs att någon tvingar person genom "våld eller hot som innebär eller för den hotade framstår som trängande fara".
Inlägg #14: Postat: 2004-05-06 19:41:00
sandra forts
Åklagaren har inte valt den vägen utan ville få det till att vara sexuellt utnyttjande. Då någon utnyttjar att person "befinner sig i vanmakt eller annat hjälplöst tillstånd". Det är detta hjälplösa tillstånd som HD prövade i domen och ansåg ej vara bevisat.
Inlägg #15: Postat: 2004-05-06 19:43:00
sandra forts
Det har enligt gällande lagstiftning varit väldigt svårt att få situationen i Tumba till våldtäkt.
Vet inte om det här förklarade någonting, men avgörande är skillnaden mellan våldtäkt och sexuellt utnyttjande.
mvh Sandra
Inlägg #16: Postat: 2004-05-06 19:45:00
Michael Lundahl
Anna Dr: Spekulationer om hennes motiv har överhuvudtaget inte i ett rättsfall att göra. Det har inte med den här diskussionen att göra.
Inlägg #17: Postat: 2004-05-06 19:47:00
Michael Lundahl
Mitt hjärta - och min hjärna - säger att den här kvinnan har upplevt något som för henne var mycket obehagligt. Det har jag inte tvivlat på. Inte heller har rätten tvivlat på det. Läs HR-domen. Där står i klartext att HR anser att det finns ingen anledning alls att tvivla på det kvinnan säger.
Inlägg #18: Postat: 2004-05-06 19:48:00
Michael Lundahl
Men det faktum att hon har upplevt något obehagligt är *inte* tillräckligt för att döma killarna för det! Om de inte visste att det som de gjorde var obehagligt för henne, hur skall vi då kunna döma dem för det?!
Inlägg #19: Postat: 2004-05-06 20:05:00
Anna Dr
Jag vet att det behövs bevis, men jag undrar fortfarande - kan någon ge mig exempel på vilka bevis som skulle behövas. Och - om nu alla är med på att det hon gick igenom var mycket obehagligt - var går då gränsen för att det ska rubriceras som sexuellt utnyttjande? Det är ju faktiskt så att inte ens i en rättssal är allt svart/vitt som du försöker få det till. Och även mänskliga känslor från juryn kan vara av positiv betydelse för hur man dömer ett fall!
Inlägg #20: Postat: 2004-05-06 20:33:00
Michael Lundahl
Vi har inte jurysystem i Sverige... vi har 5 domstolsledamöter. Juridiska experter. Givetvis påverkas de ocks av känslor. Men domskälet måste trots allt vara konsekvent och i linje med gällande regler.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...