Adoption - bra eller dåligt

Den här tråden diskuterar artikeln Adoption - bra eller dåligt.
Inlägg #1: Postat: 2004-05-05 13:31:00
Tina Fallgren
Jag är själv adopterad ifrån Indien. Jag håller med dig att miljön man växer upp i har en väldigt stor betydelse men med erfarenhet av andra kan även arvsanlagen en väldigt stor betydelse men det hör egentligen inte hit.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-05 14:16:00
adopterad
Adoption är ALLTID en dålig nödlösning! Så tänk er för innan!
Inlägg #3: Postat: 2004-05-05 15:22:00
Sunny
Det är väl på ont o på gott? Även biologiska barn skaffar vi ju av egoism. Men att ge mamman pengar hjälper inte i fall som mitt eget.Hon var gift o kunde ha behållt mig men avskydde mig så mycket att millioner inte hade fått henne att ens ta i mig. Mot sådant hjälper bara laglig abort.Som barn ville jag tro att hon varit tvungen att lämna mig: nu vet jag bättre. Hoppas ditt möte inte blev en sådan katastrof som mitt.
Inlägg #4: Postat: 2004-05-05 16:11:00
sten
Inte bara egoistiskt. Många adopterar fast de har egna bar
Inlägg #5: Postat: 2004-05-05 20:03:00
Inger
Artikel med intressanta reflektioner.
Inlägg #6: Postat: 2004-05-05 21:34:00
Observant
Att vara adopterad är OK jag är det själv. Men jag har märkt genom att jag träffat min biologiska mamma att arv har mkt stor betydelse. Trots att jag bara var 8 dgr när jag kom till min adoptivfamilj kan jag nästan skratta rakt ut så lika min bio mamma och jag är varandra.
Inlägg #7: Postat: 2004-05-05 21:35:00
Observant
Trots att min bio-mamma inte alls kunde prägla mig när jag växte upp vi träffades först när jag var vuxen har vi mkt liknande intressen, tycker samma i massor av saker medan min adoptivmamma och jag sällan tycker lika i någonting.
Inlägg #8: Postat: 2004-05-05 21:37:00
Observant
En sak som irriterar mig är att det idag anses helt OK av en kvinna att göra abort efter abort men är man adopterad säger människor; hur KUNDE din mamma lämna dig. Men min bio mamma har ju gett mig livet. Att hon inte kunde behålla mig berodde på den situation som då rådde för ensamstående mammor, hon fick inte det minsta stöd av min bio pappa fast det varit ett par länge.
Inlägg #9: Postat: 2004-05-06 08:06:00
magnus
Visst är vi adoptivföräldrar egoistiska - precis som bio-föräldrar. Och visst är det riak länder som kan adoptera från fattiga. Det måste vi bekämpa. Men att börja med att inte erbjuda familj till övergivna barn är ingen lösning. Adopterade mår bra med få undantag men de som inte har det bra måste få bättre hjälp!!!
Inlägg #10: Postat: 2004-05-06 08:29:00
sten
När jag jobbade på barnavårdsnämnd för länge sen gjordes en ingående undersökning av de tilltänkta adoptivföräldrarna så att de i görligaste mån skulle matcha de biologiska föräldrarnas egenskaper när det gällde utseende och ev särprägel. Den principen är ju off när man tar emot barn från indien etc. Det blir väl i alla fall ökade påfrestningar?!
Inlägg #11: Postat: 2004-05-06 10:21:00
Alf Carlsson
När det gäller att ”skaffa barn”, oavsett metod, så är handlingen egoistisk och har ingenting med barnets välbefinnande att göra. Egoismen behöver inte ens sträcka sig till att ”vilja skaffa barn”, utan endast sexuell njutning, som i värsta fall leder till 18 års inbetalningar och i bästa fall till att man tar emot sitt eget barn och ger henne den kärlek som adoptivföräldrarna är beredda att ge till sitt adoptivbarn.
Inlägg #12: Postat: 2004-05-09 09:18:00
JPA
Starkt av dig att ta upp ämnet! Jag tror att hur vi än tänker så ingår i "barnperspektivet" alltid även en relation till vuxna/föräldrar - därför är det så svårt att förenkla det hela. Du fick fram det på ett fint sätt. Lycka till med att hitta dina inre nycklar!
Laddar...