Våldtäkt som yrke?

Inlägg #1: Postat: 2004-05-05 10:19:00
Michael Lundahl
"Ska det gå till så här?". Ska det gå till hur då menar du? Att vi inte slänger människor i fängelse utan att vi är djävligt säkra på att de verkligen har gjort det som de anklagas för? Svar: Ja. Så *skall* det gå till. Kallas rättsäkerhet. Utan den kan du glömma bort allt vad respekt för lagar heter.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-05 10:22:00
Michael Lundahl
Svenska rättsväsendet är inte på väg någonstans annat än att det stadigt och konstant förbättras. Att säga att rättsväsendet är på väg åt helvete bara för att det inte faller till föga för en skänande folkhop i ett tveksamt mål som ramlat pladask i gråzonen, det är nys. Sådant som låter vackert och upprörande i debatten men som likt artikeln saknar förankring i verkligheten. Men det är klart... skulle man behöva bry sig om den fick man ju inte spela upprörd så ofta...
Inlägg #3: Postat: 2004-05-05 13:15:00
sandra
Michael. Att rättsväsendet "stadigt och konstant förbättras" finns det nog delade meningar om. Att domstolarna har problem att tillämpa vissa lagar, som inte har uppgraderats på för lång tid är verklighet idag. Detta gör att det skapas ett stort utrymme för praxis, som kanske inte alltid står i en klockren relation med lagtext. Vilket gör att förutsägbarheten, vilken är en av byggstenarna i vår svenska legalitetsprincip, urholkas.
Inlägg #4: Postat: 2004-05-05 13:17:00
sandra
Sen vet du som jag att mycket som redan borde ha gjorts inte har skett. Det händer fortfarande i sexualmål att advokaten till den tilltalade angriper målsäganden på ett felaktigt sätt. Vi har ett på många sätt ålderdomligt rättsväsende, vilket är tråkigt.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-05 14:46:00
Michael Lundahl
Jag sade "det förbättras"... inte "det är perfekt". Om det hade varit perfekt hade det omöjligen kunnat förbättras.
Inlägg #6: Postat: 2004-05-05 16:25:00
micke
"advokaten till den tilltalade angriper målsäganden på ett felaktigt sätt"
sandra, det är så det går till vid rättegångar, gå, se och lyssna!
Inlägg #7: Postat: 2004-05-05 16:46:00
sandra
micke. Jag vet att det är så det tyvärr går till. Jag har varit, sett och lyssnat. Vad var din poäng?
Laddar...