|
Inlägg #1: Postat: 2004-05-04 16:56:00
|
|
Ilona B |
Ja, om lagen inte räcker till för fall som den här, så måste den göras om.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-04 16:59:00
|
|
Sunny |
Killarna är helt klart ärkesvin men det är tyvärr inte straffbart. En rattfyllerist slipper inte dom för att han var full när olyckan hände: Han är ändå vållande. Detsamma bör gälla våldtäckt i sådana här fall: De var vållande till åtminstone grov sexuell oaktsamhet. När vi ser över lagen måste vi skarpt ta avstånd ifrån att hela rättegången fokuserar på offret o hennes sexvanor.
Det hör inte till saken.
De aktiva killarna här har förut anmälts för just sexuellt ofredande o narkotikabrott:
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-04 17:03:00
|
|
Sunny |
Att ta upp deras förflutna hade varit relevant men inte. Jag förstår att man som kvinna känner sig vanmäktig med sådan här resonemang. Ändå: i just detta fallet måste vi tyvärr fria: Om inte kommer det att få konsekvenser för de unga som rör sig ute i nöjeslivet om nättrena mer eller mindre berusade:Vem som helst kan i så fall fällas för ett grovt brott.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-04 17:05:00
|
|
Sunny |
jag hoppas innerligt att den debatt som nu kommer att ta fart igen reulterar i en översyn av våra lagar: De fungerar inte i dagens samhälle. Vi kvinnor tänker inte återgå till hemmet,skaffa eskort hem eller bli helnykterister.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-04 17:57:00
|
|
Elvy |
Enligt en FN-resolution för 59 år sedan, så gavs kvinnor och män samma rättigheter, så därför finns det säkerligen fortfarande gubbar i våra domstolar, som då var barn. och som i mångt och mycket angående kvinnor. knappast har ändrat några uppfattningar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-04 18:24:00
|
|
Michael Lundahl |
Två frågor: 1 Varför skall de svarandes vanor tas upp om målsägarens vanor inte skall göra det? Antag att det visar sig att målsägaren har en lång historia av anmälningar bakom sig som i alla instanser avfärdats. Oviktigt? 2 Målsägaren vanor kan tas upp för att *stärka* fallet. Om det kan bevisas att svaranden har en dålig kvinnosyn mot sexuellt utmanande kvinnor blir det lättare att bevis uppsåtet. Är det då fel?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-05-04 20:44:00
|
|
Sunny |
M: Om en kille flera gånger blir anmäld för våldtäkt,sexuellt ofredande etc så kan jag tycka att det är relevant vid en ny anklagelse. Jag har svårt att se varför en kvinna som hade gruppsex för ett år sedan ska behöva ta upp detta ifall hon blir kränkt? Är det olika personer har det ju ingenting med den nya kränkningen att göra.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-05-04 23:32:00
|
|
sandra |
Michael. De svarandes vanor kan vara av relevans vid en bedömning gällande ett eventuellt uppsåt. Men med tanke på dina helt överlägsna juridiska kunskaper så visste du säkert det redan.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-05-04 23:35:00
|
|
sandra |
Du vet som jag att målsägandens vanor inte har tagits upp för att stärka hennes situation, snarare förringa hennes trovärdighet. Rent generellt ska gälla att kvinnans klädsel, tidigare sexliv är uppgifter som saknar rättslig relevans. Och ska således inte dras fram i ett sexualmål.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-05-05 03:20:00
|
|
Kis Söder |
Tumbakvinnans sexuella bakgrund visar på att själva handlingen att bjuda hem tre grabbar inte är en ny företeelse. Alltså kan själva handlingen att bjuda in till gruppsex inte ses som så osannolik att svaranden ljuger.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-05-05 04:44:00
|
|
Emmett |
Om en filur mördas, så kan man väl döma alla vanemördare för det dådet, eftersom de ju har mördat förut. Relevant?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-05-05 09:58:00
|
|
Michael Lundahl |
Sunny: Så enkelt är det inte. Om en kvinna, vilken som helst hade bjudit upp dig för gruppsex, då hade du säkert höjt på ögonbrynen och tyckt att detta var en smula ovanligt beteende. Men om du sedan tidigare visste att denna kvinna brukar göra så, hade du då höjt lika mycket på ögonbrynen? Detta kan vi då se ur killarnas perspektiv... de visste sedan tidigare att denna kvinna hade ovanliga sexvanor, därför kan de lättare hävda att de inte visste var gränsen för hennes frivilliga deltagande gick.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-05-05 10:01:00
|
|
Michael Lundahl |
Sant är att hon för den sakens skull inte kan anses vilja ställa upp på vad skit som helst. Men gränsen för vad man kan gissa sig till att hon frivilligt är med på flyttas ändå tillräckligt för att vi inte med säkerhet skall kunna påstå "Ja men det var ni tvungna att fatta killar".
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-05-05 10:24:00
|
|
Michael Lundahl |
...åtminstone vad gäller just det här fallet.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-05-05 14:54:00
|
|
Sunny |
Jag förstår din tankegång men är man normalbegåvad så inser man att även om jag haft gruppsex med några jag valt ut så innebär det inte att jag vill göra samms sak med någon annan.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-05-05 16:42:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Helt korrekt Sunny. Men i just det här fallet finns det inget som killarna kan ha hört eller sett som gör att de borde förstått det.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-05-06 22:15:00
|
|
Sunny |
Thomas: de är alltså inte normalt begåvade? Nej det verkar högst troligt att de INTE är men ändå. Ska man kunna göra vad som helst ifall man är tillräckligt korkad? Tar lagen den hänsynen vid andra brott? Om jag stjäl grannens bil o tror att det är oK?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-06-01 17:46:00
|
|
- |
Utvecklingsstörda brukar kunna göra tokiga saker. Nog har man väl ganska stor förlåtelse för vad de hittar på? Så länge inget går sönder eller försvinner är det väl inget att uppröras över? Man kan iofs väga in att utvecklingsstörda brukar ha handledare som håller reda på dem.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-06-30 10:45:00
|
|
PJ |
Det finns en viss relevans i att kolla upp offrets tidigare erfarenheter.
Om det t.ex är en tjej som anmält våldtäkt och det visar sig att hon anmält massa andra män för samma saktidigare utan egentlig grund är det rätt relevant för tjejens trovärdighet i rättegången.
Däremot håller jag fullständigt med i att antal sexpartnes och klädstid osv inte har någon som helst relevans i om det var en våldtäkt eller ej.
Om rätten tar sådana argument i beaktande när de dömmer så är det skandalöst.
|
| |