|
Inlägg #1: Postat: 2004-05-03 16:32:00
|
|
Per B |
Hur kan media börja skydda och försvara våldtäcktsmän? De är också extra tysta när det handlar om gruppvåldtäckter nu förtiden.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-03 16:34:00
|
|
vuxen |
Ca 80 av alla våldtäktsmän ÄR invandrare! Detta försöker den patetiska svenska pressen dölja för oss. Löjeväckande!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-03 18:06:00
|
|
X-faktor |
Det är ingen som försöker dölja något. Däremot kan en redaktion välja att stryka information som inte är relevant, men som kan spä på fientliga strömningar om den publiceras.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-03 19:14:00
|
|
vuxen |
Så sanningen ska döljas? Är det ett Sovjetsamhälle vi vill leva i? Du tycker att det är bättre med en ohejdad ryktesspridning då?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-03 21:45:00
|
|
X-faktor |
Det är ingen som döljer något. Du kan ta reda på allt du vill själv. Har du hört talas om offentlighetsprincipen?
Det handlar om mediernas ansvar att inte spä på fientliga strömningar. Ibland måste man alltså undvika att rapportera för att det finns risker med det. Istället får man lita på att myndigheterna gör sitt i dessa lägen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-03 21:50:00
|
|
Johanna |
Svar 3, Fientliga strömningar? Mot vilka? De fientliga strömningar som finns mot svenska folket vilka media unviker att rapportera eller förvränger i det mildaste grad att de ska misstolkas omvänt verkar inte beröra dig på något sätt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-05-03 22:15:00
|
|
X-faktor |
Jag kan tyvärr inte se att det finns några större fientliga strömningar mot svenska folket Johanna. Och i detta fall handlade det faktiskt om judar, så jag förstår inte varför du blandar in svenskar över huvud taget.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-05-04 20:46:00
|
|
Mike |
Finns det inga svenska judar? Är inte Göran Rosenberg svensk? Familjen Bonnier, inte svenskar?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-05-05 13:17:00
|
|
X-faktor |
Är dessa representativa för svenska folket som helhet?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-05-05 14:13:00
|
|
Mike |
Hur ska man vara för att vara representativ för svenska folket som helhet? Måste man vara sekulariserad Lutheran, köra volvokombi, bo i radhus, titta på bingolotto, supa sig full varje fredagskväll ta husvagnsemester...för annars är man inte svensk?! Du avslöjar dig X-faktor....
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-05-05 16:30:00
|
|
X-faktor |
Den enda som avslöjar sig är du Mike. Du försöker "lägga ord" i min mun som jag aldrig sagt. Men om du tycker att familjen Bonniers är en god representant för svenska folket som helhet så får du väl tycka det. I så fall är tydligen svenskarna ett mycket rikt folk där alla äger vars en stor mediekoncern.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-05-05 17:01:00
|
|
Mike |
"de var inte svenskar de var judar" det säger allt! Svenska folket består atesiter, kristna, judar muslimer, direktörer, städare och tobakshandlare, rika såväl som fattiga, svarta såväl som vita dumma såväl som snälla. Att mäta vem som är "svenskast" är inget annat än ren och skär rasism.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-05-05 18:04:00
|
|
X-faktor |
När jag skrev att det handlar om judar och inte svenskar var det ett svar på Johannas inlägg som du kan läsa ovan. Hon anser att det finns fientliga strömningar mot svenska folket. Men det anser inte jag. Jag kan inte se att det finns fientliga strömningar mot oss svenskar som helhet, däremot mot minoriteter i vårt samhälle. Visserligen är dessa också svenskar. Men de representerar inte den genomsnittliga svensken som fortfarande är vit, kristen och medelklass.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-05-05 20:09:00
|
|
Mike |
Att förneka att det finns svenskfientliga såväl som antisemitiska strömningar bland vissa invandrargrupper är politisk korrekthet som gränsar till brottslig dumhet. Vad Johanna är ute och fiskar efter vet jag inte, hon må vara ute i grumliga vatten, men vad jag reagerade på är att du menar att en svensk inte kan vara jude. Det finns naturligtvis många svenska judar som vare sig är förlagsägare eller kända journalister.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-05-05 21:21:00
|
|
X-faktor |
Självklart finns det svenskfientliga strömningar bland olika grupper. Men det jag menade var att det inte finns några "s t ö r r e" fientliga strömningar riktade mot den vanliga svenska genomsnittliga medborgaren. Det vill säga att "Sven Svensson" i Alvesta förmodligen inte känner sig särskillt hotad i sin vardag.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-05-05 21:24:00
|
|
X-faktor |
Dessutom har jag på inget sätt påstått att en svensk inte kan vara jude. Återigen försöker du "lägga ord" i min mun.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-05-05 21:41:00
|
|
Mike |
Svar 7 kan svårligen tolkas annat än som att jude och svensk inte går att kombinera. Men om det inte var det du menade så... Nej Svenne Svensson i Alvesta kanske inte känner sig hotad. Men Kalle Karlsson i Rosengård, Per Person i Hjällbo, eller Olle Olsson i Hallunda kanske känenr sig hotad. Men om de inte är "representativa genomsnittssvenskar" ska vi inte bry oss förstås ...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-05-05 23:26:00
|
|
X-faktor |
Visst, det var något korthugget formulerat av mig. Jag borde varit tydligare och förklarat mer ingående vad jag menade med just ordet "svenskar". Men eftersom jag nu gjort det i flera inlägg är säkert den saken tydlig för de flesta som läst denna tråd.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-05-05 23:36:00
|
|
X-faktor |
Och när det gäller Kalle, Per och Olle så är det väl ingen som påstått att vi ska strunta i dessa? Däremot representerar inte dom situationen för majoriteten av oss svenskar. De flesta svenskar som inte tillhör någon minioritet eller annan utsatt grupp upplever nog inget större hot i sin vardag. Förutom från TV-pejlingen då.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-05-05 23:39:00
|
|
X-faktor |
Och därför tycker jag det blir fånigt när man talar om fientliga strömningar mot "svenska folket" eftersom rasism och fientlighet sällan drabbar gemene man i sverige. Även om det nu förvisso kan drabba Kalle Karlsson i Rosengård.
|
| |