|
Inlägg #1: Postat: 2004-04-24 17:25:00
|
|
forts. |
De bibeltrogna kan referera till de förbjudna lederna i GT, men då skulle jag kunna referera till samma leder och hävda att Bibeln stöder sexuella övergrepp på barn före könsmognad. Vilket jag givetvis har gjort i skönlitterär form.
Mig veterligen, så tar många präster idag avstånd från Biblen i mycket. Präster, som inte ens har samma funktioner som Bibelns offerpräster
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-04-24 17:35:00
|
|
forts. |
Men handen på hjärtat: Varför ett statligt könsneutralt äktenskap? Låter som om det är ett ursprungligt förslag från genusforskningen? Skulle acceptansen för homosexuella bli större? Nej, det tror jag definitivt inte på. Riksdagen drev igenom ett beslut om homoadoptioner utan folkets stöd 70 - 30 och debatten präglades även av att det var en rättighet att få barn - och bara det var skrämmande!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-04-24 17:48:00
|
|
forts. |
Enligt mitt sätt att se på demokrati och institutionernas betydelse är: Om inte folket begriper och kan ta till sig de beslut som fattas så undergrävs snarare demokratin. De homosexuella jag känner i alla fall tyckte att man först skulle vänta tills homosexualitet var accepterat och en förståelse på ett djupare plan fanns.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-04-24 17:49:00
|
|
forts. |
Sen kan man undra: Varför gifter man sig? Är man t ex inte troende, kan man faktiskt redan välja borgerlig vigsel - på flera dessutom olika sätt. Stat och kyrka är förvisso åtskilda, men enl. en Sifoundersökning på uppdrag av TT i Amos 2:2004 så vill 79 att kyrkan ska ha kvar vigselrätten. Och på frågan om de homosexuella vägras vigsel, så svarar 57 att de ändå vill ha det så. Endast 29 tycker att kyrkan ska förlora sin vigselrätt om de vägrar viga homosexuella.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-04-24 17:50:00
|
|
forts. |
Öyvind: Är övriga 71 korkade och intoleranta och därför ska man bara strunta i vad dem tycker?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-04-26 13:53:00
|
|
Öyvind Vågen |
Inger - anledning till att vi skall ha ett könsneutralt äktenskap är just att lagarna skall vara könsneutrala, det är i sammanhanget ointressant att en större del av befolkningen inte vill ingå könsneutrala äktenskap, de behöver ju inte ingå dem på samma sätt som de som idag inte vill gifta sig alls inte har någon rätt att hindra de som vill att gifta sig, saknar de som inte vill gifta sig med någon av samma kön - enligt min mening - rätt att hindra de som vill
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-04-26 13:54:00
|
|
Öyvind Vågen |
Inger forts: förutsättningen för att till exempel borgerlig vigsel skall fungera för homosexuella, är just genomförandet av en könsneutral äktenskapslagstiftning, hur man gör med samfunden är en senare fråga.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-04-26 18:38:00
|
|
Mike |
I princip tycker jag så här 1 Staten ska inte lägga sig i vem som kyrkan ska godkänna för äktenskapets sakrament. 2 Vuxna människor bör kunna uprätta vilka hushållsammansättningar två män, tre kvinnor och en man, etc de vill och avtala om arvsrätt, vårdnad av barn mm såvida inte någon kommer till skada.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-04-26 18:43:00
|
|
Mike |
Samtidigt kan man inte bortse från att det traditionella äktenskapet med kärnfamiljen som fokus är en samhällsinstitution. När Gudrun Schyman skriker "död åt familjen" tror jag hon företräder en ganska liten minoritet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-04-26 18:48:00
|
|
Mike |
Så sammanfattningsvis tycker jag: kasta inte ut barnet med barnvattnet. Låt folk leva med vem de vill under likvärdigt lagskydd men förneka inte den traditionella familjens betydelse och låt kyrkorna bestämma över sig själva.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-04-26 22:30:00
|
|
Inger |
Öyvind: Har svårt att hänga med i dina kommenterar, utveckla dem gärna. Om två homosexuella - vilka i n t e är troende - gifter sig borgerligt, vad är då problemet? De har, juridiskt sätt, samma rättigheter och skyldigheter fan, ska man ha det också? som alla andra, som ingår ett äktenskap. Och vill de adoptera ett barn, så får de prövas som alla andra barnlösa får göra. Eller, tycker du barn är bara en självklar rättighet?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-04-26 22:31:00
|
|
forts. |
Visst, jag håller med dig om att det finns usla hetreosexuella föräldrar, som jag uppriktigt önskade var sterila. Men, jag tror också att det ytterst handlar om ett flummande sen 30 år tillbaka - samhället tar hand om din avkomma och därefter får man samhällsmedborgare som man sen får fostra i social kompetens... hm..
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-04-26 22:33:00
|
|
forts. |
Men, som jag har uppfattat det, har inte homosexuella problem med att skilja på hur en räka och en människa kommer till, att kön helt enkelt existerar. Det som däremot är kränkande är när två kristna, djupt troende homosexuella vill gifta sig i kyrkan, och nekas då pga sin sexuella läggning. Det är problemet! Men som jag skrev tidigare, demokrati har vi aldrig fått via revolutioner, allting tar sin tid och jag tror att det "problemet" blir löst
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-04-26 22:44:00
|
|
Inger |
Dels genom att redan många präster, framför allt kvinnliga, är lesbiska och kommer att ta strid v i a de kristna värderingarna!
Mike: Jo, håller med dig i det stora hela. Och G S skriker ofta, det är en ständig primalterapi, och även efter skilsmässan. Han blev väl då plötsligt också en taliban? Det är inte lätt att hålla tungan i styr när man glömt räkna centilitrarna...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-04-26 23:09:00
|
|
Öyvind Vågen |
Inger - jag menar inte att det borde vara så, men som lagen är skriven nu så är vigsel - må den vara borgerlig eller kyrlig - förbehållen personer av olika kön; däremot finns möjlighet att registrera partnerskap för homosexuella men det är inte riktigt samma sak som vigsel
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-04-27 00:10:00
|
|
Inger |
Antingen är jag helt ute och reser: Men du menar att den som är homosexuell, i n t e får gifta sig borgerligt?
Vigselakten är ju trots allt baserat på familjeinstitutionen, som samhället bygger på. Utan barn - inget samhälle, så mycket kan vi vara överens om? Vad jag och flera tycker är att man kunde utvidga "relationstänkandet" d v s alla relationer som i kärlek väljer att leva tillsammans, oavsett sexuell läggning, bör få göra det.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-04-27 00:11:00
|
|
forts. |
Och svårare än så borde det väl heller inte vara, kan man tycka? Men som sagt, jag tror vi kommer dithän, vad gäller kyrkan och utveckling av vigselmöjligheter. Äktenskapet är för många en "helig" sak, och ett stort livsval, därför bör man närma sig ämnet kanske med stor respekt?
|
| |