Rösta om vadå?

Inlägg #1: Postat: 2004-04-24 00:02:00
Yohannis Petersson
Ramona:
Att l"ägga en röst i okunnighetens namn" är ingen mening, som du skriver. I höstas skrev jag en artikel mot att folkomrösta om grundlagen pga att svenska medborgare visat så stor okunnighet i europa-frågan. Jag tycker fortfarande, som du, att europarlamentarikerna skall få avgöra frågan, fram tills svenska visar mera intresse för EU-frågan, än vanligt fika-gnäll.
Inlägg #2: Postat: 2004-04-24 01:14:00
Jan E
Förslaget om kunskapstest innan man får rösta om EUs konstitution är inte så pjåkigt. Tyvärr dock ogenomförbart, ty det skulle från sosseriet och dess stödpartier uppfattas som en otillbörlig favorisering av eliten i samhället.
Inlägg #3: Postat: 2004-04-26 08:22:00
JPA
Jag har läst den, inte så dum. Bättre än sitt rykte. Bl a kommer medborgare kunna motionera direkt i parlamentet i Bryssel, och FN:n mänskliga rättigheter lyfts in som en del av grundlagen direkt. Bra för t ex språkminoriteter.
Inlägg #4: Postat: 2004-04-26 09:35:00
Thomas L. Aabo
Det borde vara en självklarhet att en grundlag antas genom en folkomröstning.
Inlägg #5: Postat: 2004-04-26 17:09:00
Chrille
Klockrent Ramona! För som vanligt struntar de flesta "Nej"-sägare att läsa på, och röstar blint nej till allt. Folk vill vara med och rösta nej till saker de inte har en aning om. Jag säger inte att jag är bildad nog, dörfär vill jag att våra folkvalda ska ta sitt ansvar och läsa på, och fatta beslut.
Laddar...