|
Inlägg #1: Postat: 2004-04-22 17:58:00
|
|
Chrille |
Japp. Nej till EU, nej till EMU, nej till kärnkraf och nej till öresundsbron. Nej nej nej nej. Jag blir så trött.
Äntligen tar politikerna sitt ansvar och fattar beslut som vi inte ska fatta. Medelsvensson kan inte styra ett land, vi kan inte ha 9milj politiker..
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-04-23 17:46:00
|
|
Sven Svensson |
EMU? Ja just det ja det var det dar javla skit programmet jag sa nej till ja.. Fy fan va daligt det verkade?!?!?!?!?!?!?!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-04-24 22:02:00
|
|
Johanna |
*gapskratt* Emu valet visade om något att Ja sidan var ute och cyklade. Deras argument var närmast religiösa, de älskar Europa mer än vårat eget land och ändå anspelar de på "nationalism". Att vi vet lite bättre än dem i Europa, att vi ska lära dem, att vi ska visa dem vägen. Ska vi exportera våran skitpolitik till Europa också? Alla ni som älskar Europa mer än Sverige kan flytta härifrån. Hej då! Vi kommer inte sakna er!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-04-24 22:21:00
|
|
Vaken |
Chrille: Ett stort demokratiskt problem är att de nuvarande politikerna/partierna inte har något större folkligt stöd för deras EU politik. Jag förstår att politikerna tycker det är mycket roligare att leka på den Europeiska arenan än att vara kvar i vårat lilla land. Men det är en farlig och dyr lek de håller på med. Visst Johanna, jag håller med dig fullt ut.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-04-25 00:32:00
|
|
Jan E |
Johanna: Du kanske inte känner till det, men Sverige är en del av Europa. Och vi behöver samarbeta med övriga länder i Europa om allt möjligt, från miljöfrågor till brottsbekämpning. EU är med sina fel och brister organisationen för detta samarbete.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-04-25 11:46:00
|
|
Johanna |
Jan E: Du kanske inte känner till det, men EU är en orsak till mycket ont här i landet. Våra politiker har fört en EU-vänlig och samtidigt svenskfientlig politik sedan början av 90-talet varför? För att våra politiker ska få en klapp i ryggen av Kohl på ett gruppfoto nere i Bryssel?. Vi har inte råd med den här teatern längre. Vi behöver styra vårt eget land själva!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-04-25 13:08:00
|
|
Jan E |
Johanna: En liten randanmärkning bara: Kohl avgick för 6 år sedan.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-04-26 02:15:00
|
|
Johanna |
Jan E: Jag vet det.. och jag har sett gruppfotona genom åren. Många klappar på ryggen och många glatta leenden och samtidigt många idiotiska beslut för att få en extra klapp i ryggen och en viskning i örat "Duktigt Persson!" eller kanske "Duktigt Bildt!". Vi har t ex tagit emot ca 14 ggr mer invandrare i snitt i förhållande till befolkningen jämfört med de övriga EU länderna. Där försvann välfärden!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-04-26 15:44:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 1, allt beror på hur man formulerar det: säger högern "ja" till avregleringar, "ja" till sänkt förmögenhetsskatt, "ja" till globalisering? Eller är det så att man säger "nej" till offentlig sektor, "nej" till rättvisa skatter, "nej" till enskilda länders rätt att föra en ekonomisk politik som de själva vill?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-04-26 15:48:00
|
|
Jan Schmidt, forts |
Ett "nej" till EU innebär samtidigt ett "ja" till internationellt samarbete även utanför Europa. Ett "nej" till EMU innebär ett "ja" till en annan ekonomisk politik än den allena saliggörande nyliberalismen. Ett "nej" till kärnkraft är ett "ja" till alternativa energikällor. Ett "nej" till Öresundsbron skulle ha varit ett "ja" till en järnvägstunnel under Öresund i stället märkligt vilket kort minne högern tycks ha. Vem är det som säger nej, egentligen?
|
| |